Rekviem az orosz oktatásért

         A szankciók miatt az orosz tudomány valójában el van szigetelve az egész világtól. Valerij Falkov tárcavezető szerint maga az oroszországi felsőoktatás fogalma kezd értelmetlenné válni, ezért az Orosz Föderáció Oktatási és Tudományos Minisztériuma úgy döntött, hogy a bolognai helyett saját oktatási rendszert hoz létre.

         Szerinte a bolognai rendszer okozta a munkaerőpiacon a képzett szakemberhiányt. Különösen Oroszország számára jelentett óriási problémát, hogy „a pedagógiai képzés alapképzése / mestere” nem korrelált egy adott szakmával, például „tantárgy tanárral”. Falkov és a nemzetközi oktatási szabványok elutasításának más hívei szerint az ötéves rendszerhez való visszatérés alapjaiban változtathat a helyzetet. Ugyanakkor az új orosz oktatási rendszer nem veszi figyelembe az IT-szektor egyre növekvő lemaradását, amely a szankciók hatása miatt erősödik, ami egyértelműen megzavarja a modern technológiák oktatási alkalmazását, sőt, a szakemberek képzése ma az egyik legkeresettebb területen.

         A szankciók hatására az orosz gazdaság szerkezeti hanyatlásnak indul. Oroszországot megfosztják a globális technológiákhoz és ellátási láncokhoz való hozzáféréstől. E tekintetben abszurdnak és értelmetlennek hangzanak az Orosz Föderáció oktatási miniszterének szavai „saját egyedülálló oktatási rendszerünkről, amelynek a nemzetgazdaság érdekeire kell épülnie”. Az orosz vezetés minden lépése csak nagyobb stagnáláshoz vezet az orosz élet minden területén, beleértve a tudományt és az oktatást is.

         A modern oktatás nem lehet lokális és elszigetelt, ahogy azt az orosz modell is sugallja. Az oktatási folyamatok globálisak, az elszigeteltség nem járul hozzá a tudomány fejlődéséhez és a valóban képzett szakemberek képzéséhez. Az egyetlen dolog, amihez az új oktatási rendszer mindenképpen hozzá fog járulni, az az ideológiailag kényelmes szakemberek kiművelése, akiknek diplomáját már nem ismerik el szerte a világon.

         Oroszországnak nincs szüksége emberekre, csak a rezsim hűséges szolgáira. Az Oktatási Minisztérium legutóbbi közleménye megerősíti ezt a tényt: az orosz iskolások 1. osztálytól tanulnak történelmet a „Világ körül” tantárgy keretében. Nyilvánvalóan a történelmi nevelés efféle órái nem más, mint a legfiatalabb polgárok elméjének befolyásolása, hogy az átírt történelemet és a propagandát felfogjanak. Az oktatási minisztérium emellett azt javasolja, hogy növeljék az oroszországi történelem egyetemeken történő tanulmányozásának óraszámát. Most minden hallgatónak, függetlenül a szakterületétől, két féléven át kell vennie Oroszország történelmének kurzusát. Összességében egy orosz 12 évet tölt életéből a propagandisták által leginkább befolyásolt tudomány tanulmányozásával.

         Figyelemre méltó, hogy a bolognai folyamat egyik ellenfele Nyikolaj Patrusev, az Orosz Föderáció Biztonsági Tanácsának titkára volt: szerinte „helyénvaló visszatérni a hazai oktatási modellhez”. Az összes tényező kombinációja azt jelzi, hogy a speciális szolgálatok ténylegesen átveszik az irányítást az oroszországi felsőoktatás felett.

         Az új modell szerinti oktatási folyamat a lehető legideologizáltabb lesz, és a diákok figyelme minden területen a Nyugattal való ellentnézésre, valamint a „hagyományos” orosz értékekre irányul. Azt is könnyű előre látni, hogy a Kreml politikájával nem értő diákokat nagy valószínűséggel korlátozzák az oktatáshoz való alkotmányos jogukban, és ennek következtében megfosztják őket a jövőtől. Az orosz oktatás végleg kihalóban van, az egyetemek, iskolák, és úgy tűnik, a közeljövőben az óvodák is propagandaterjesztési pontokká válnak.

#Oroszorszag #szankciok

Részvény: