Majdnem a járvány előtti szinten a légitársaságok teljesítménye, de az utasok többet fizetnek

Kezdenek a koronavírus-járvány előtti szintre visszatérni a légitársaságok, mind a bevétel, mind a teljesítmény terén. Azonban ez nem az utasforgalomnak, hanem annak köszönhető, hogy a jegyárak 40 százalékkal drágultak. A Magyar Utazási Irodák Szövetsége szerint az áremelkedés a járvány okozta hirtelen leállásra vezethető vissza. Az ágazat szereplői remélik, hogy fokozatosan javulni fog a teljesítmény.

A légitársaságok a járat- és utasszámok, valamint a repterek forgalma alapján nagyjából 75 százalékon teljesítenek 2019-hez képest. Hogy visszatérjen a járvány előtti szintre, sok együtthatónak kell teljesülni – nyilatkozta Bakó Balázs, a Magyar Utazási Irodák Szövetségének (MUISZ) szóvivője a Népszavának. A 40 százalékos áremelkedés mögött a kerozinra is hatással levő üzemanyagár-emelkedés áll, valamint az, hogy rengeteg a betöltetlen állás a reptereken és a légi személyzetben.

Bakó Balázs elmondta, hogy bár a pandémia közel két éve lecsengett, továbbra is látványos a munkaerőhiány az ágazatban, aminek két oka van:

sokan más szakmát választottak az elbocsátottak közül,
a kilépési idő pedig hosszú az ágazatban.
A szakértő szerint főként Európa nagyobb repülőterein okoz gondot a földi személyzet hiánya, ami nem elhanyagolható, mivel a járatszámokat is ehhez igazítva határozhatják meg, kiszolgálószemélyzet és biztonságiak nélkül nem indíthatók járatok.

Ez Budapesten meg is nyilvánul abban, hogy nincs közvetlen járat Budapestről Észak-Amerikába – pedig a járvány előtt erre vállalkozott a lengyel légitársaság, a LOT.

Nem meglepő, hogy mindezek ellenére – kizárólag a jegyáremelések miatt – sok légitársaság bevétele elérte a 2019-es szintet.

Változtak a fogyasztási szokások is
Bakó Balázs hozzátette, az eddiginél tudatosabbá váltak azok az utazók, akik szabadidős célból szállnak repülőre, és akár 10-12 hónappal előre megvásárolják jegyüket. Az utazás időponjának közeledtével és a férőhelyek csökkenésével ugyanis nagyon drágán vagy egyáltalán nem is lehet jegyhez jutni.

Az, hogy a hazai számok egyelőre elmaradnak a csúcstól, az is jelzi, hogy amíg 2019-ben hetente nagyjából 80 charterjárat indult Egyiptomba, Görögországba, Tunéziába, Bulgáriába, Törökországba vagy éppen a Kanári-szigetekre, akkor idén nyáron ez 50-re csökkent – az úticélok pedig nem változtak.

A szóvivő megjegyezte, a jegyfoglalások és a járatszámok belátható időn belül elérhetik a 2019-es szintet, ami után csökkenhetnek az árak, de nem a négy évvel ezelőtti szintre.

Mélyen a zsebébe kell nyúlni, ha nyaralni indul, de van néhány pénzmentő tippünk
Akár 25 százalékkal is drágább lehet a nyaralás, mint tavaly – válaszolta lapunk kérdésére Kiss Róbert Richárd. Mutatjuk, hogyan érdemes úti célt választani, mivel lehet spórolni és azt is, hogy melyek a legolcsóbb nyaralóhelyek.

Forrás:https://www.napi.hu/gazdasag/repuloter-jegyarak-legitarsasagoknyaralas-turizmus.775268.html

Részvény: