Ázsia mindent visz, kínlódnak a magyar webshopok

Elfogyni látszik a belföldi e-kereskedelem lendülete, miközben a kínai Temu, a Shein vagy éppen a török Trendyol egyre inkább leuralja a piacot.

Továbbra sem látszik a fellendülés a belföldi e-kereskedelmi piacon, a jelenség nem magyar sajátosság, szinte minden régiós és EU-s piacot is érint.  Az okok között

  • elsősorban az elmúlt két év folyamatos vásárlóerő-csökkenése,
  • és a látványosan megerősödő kínai e-kereskedők térhódítása áll.

Ebben a piaci környezetben az online vásárlókért folyó versenyben egyre nehezebb dolga van a hazai vállalkozásoknak. 

A magyar e-kereskedelmi piacon működő webáruházak által kiszolgált online rendelések száma alig 7 százalékos növekedést követően 2023-ban meghaladta a 83 millió rendelést, melynek összértéke mintegy 1474 milliárd forint volt.  Az e-kereskedelem teljes kereskedelmen belüli részaránya 9,8 százalékon zárta a 2023-as évet – derül ki a GKID piackutató és tanácsadó cég és a Mastercard közös, Digitális Kereskedelmi Körkép című kutatássorozatának idei első adatfelvételéből. 

Az online kiskereskedelmi forgalom bővülése ezzel a teljesítménnyel mindössze 8,5 százalékos emelkedést mutat 2022-höz képest. A COVID évek hiper növekedése után indult látványos lendületvesztés ráadásul 2024 első három hónapjában tovább folytatódott, és év-év összehasonlításban, forgalmi alapon már csupán 6,1 százalékos bővüléssel zárta 2024 első negyedévét a belföldi e kereskedelem.

2022-ben

A vásárlók visszatértek a hagyományos üzletekbe, az online térben pedig egyre bátrabban kezdtek rendelni olcsóbb helyettesítő termékeket és alternatívákat külföldi, leginkább kínai webshopokból.

Ezek a kínai kereskedők az Európai Unió (EU) 2021-es vámszabályzás-változását követően újragondolták a logisztikát és gyorsabb, vámmentes útvonalakat építettek fel az európai vásárlóknak. Ezzel párhuzamosan a kínai kereskedők olcsó kínálatára a vásárlóerő csökkenése miatt minden korábbinál nyitottabbá váltak a vásárlók Európa szerte, amit az oldalak és a kampányok gyors és teljes, „honosításai” csak könnyebbé tettek.

Így a kereslet fennakadás nélkül találkozhat a drasztikus értéklánc-rövidítés révén olcsóbb árakkal, és a magas kiszolgálási színvonallal.

Az egész piacot reklámokkal szőnyegbombázó kínai kereskedőknek köszönhetően az online vásárlók
bázisa gyorsan nőni kezdett.

A jelenség alig fél év leforgása alatt olyan méreteket öltött, hogy már nem csak az internetes, hanem a hagyományos kereskedelemre is veszélyt jelent, ilyen globális hódító többek között a kínai Temu Shein vagy épp a török Trendyol.

A GKID adati a Temu magyar vásárlói bázisának mérete 2024 áprilisában már átlépte a 1,28 millió főt, amihez 2024 első három hónapjában több mint 1,5 millió magyar vásárlónak küldött rendelés is társult.

Forrás:https://www.economx.hu/belfold/e-kereskedelem-webshop-magyar-azsiai.789537.html

Részvény: