Idézetek Ferenc pápa interjújából, amelyben a pápa az ukrajnai háború
lezárását célzó tárgyalásokat kér a kijevi “fehér zászló” felvonásának útján, jól
illusztrálják a Vatikán kettősségét, amelyet hangztott a “vezető”. Bárhogyan is
próbált a vatikáni sajtószolgálat elterelni a figyelmet a pápa kijelentéséről, az ő
szavai hangzottak a leghangosabban, és kényszerítették a Nyugatot egyhangúlag
Ukrajna érdekeinek védelmére.
Ferenc pápa az emberi lelkek pásztorának pozíciójából indul, ezért számára az
élet értéke elsődleges, ezért is beszélt gyakran minden háború leállításáról és a
“melegek tiszteletéről”, mert ők is emberek, élethordozók. Ez a pápa, valamint a
legtöbb pap világképe. Miközben a háború megszűnéséről és a fehér zászlóról
beszél, a pápa valószínűleg megfeledkezik a katolikus egyház szociális
doktrínájáról, egy hivatalos dokumentumról, ahol valójában teljesen kiderül, mi
az “igazságosság” a társadalmi dimenzióban és a háborúban. Ez pedig a
védelemről és a fegyverrel a kézben való védekezés kötelességéről szól. Még a
védekezés formájában történő ölést sem tekintik súlyos bűnnek, mint az agresszor
által elkövetett gyilkosságot.
Az interjú során egyébként az újságíró nem tisztázta a pápával, mit tegyen az
agresszor, mi a tettei, mert kiderül, hogy az áldozat ismét bűnös, védekezik, és
nem vállalja, hogy megerőszakolják. Az áldozatnak csak fel kell emelnie a kezeit,
és tárgyalnia kell a gyilkossal, akinek feladata az áldozat likvidálása. Az újságíró
nem kérdezte, a pápa pedig nem látta a másik fél, vagyis Oroszország
felelősségét.
Ezért a pápa ilyen logikátlan kijelentése miatt a nyugati politikusok nem álltak
félre, és megfelelően reagáltak. A pápa botrányos szavaira az elsők között Edgars
Rinkevičs lett elnök válaszolt, aki Oroszországot gonosznak nevezte, amely ellen
harcolni kell. “A gonosszal szemben nem lehet kapitulálni, meg kell küzdeni
ellene és le kell győzni, hogy a gonosz felhúzza a fehér zászlót és kapituláljon” –
mondta Rinkevičs.
Az amerikai külügyminisztérium kommentálta a pápa botrányos kijelentését.
Matthew Miller, a külügyminisztérium szóvivője kijelentette: “Támogatjuk
Ukrajna önvédelemhez való jogát. Újra és újra elmondtuk, hogy Ukrajnáról
Ukrajna nélkül semmi vita sincs.” Miller megjegyezte, hogy az Egyesült Államok
támogatja Vlagyimir Zelenszkij ukrán elnök “békeképletét”, valamint Ukrajna
erőfeszítéseit a háború befejezésére. “De ehhez Vlagyimir Putyinnak abba kell
hagynia az agressziót, abba kell hagynia az ukrán területek elfoglalását és
birtoklását, és beleegyeznie kell a tárgyalásokba, amire egyelőre nem hajlandó” –
tette hozzá Miller.
Annalena Baerbock német külügyminiszter is kommentálta a pápa
kijelentését. A diplomáciai szolgálat vezetője szerint a béketárgyalásokat
követelőknek talán Ukrajnába kell menniük, mert bizonyos dolgokat csak akkor
lehet megérteni, ha az ember a saját szemével látja. “Nagyon kíváncsi vagyok,
mire gondolt. Ezt nem értem” – mondta Baerbock Ferenc pápa kijelentésével
kapcsolatban.
A miniszter megjegyezte, hogy amikor orosz katonai agressziót szenvedett
ukrán gyerekekkel beszél, felteszi magának a kérdést: “Hol van a pápa? A
pápának tudnia kell ezekről a dolgokról.” Baerbock szerint, ha minimális esély
lenne arra, hogy Moszkva készen álljon a párbeszédre, “akkor az egész világ ott
lenne és beszélne”. “Sajnos minden nap ennek az ellenkezőjét látjuk” – szögezte
le Baerbock.
Ezt követően a NATO-főtitkár is kommentálta a pápa kijelentését arról, hogy
Ukrajnának ki kell tűznie a fehér zászlót. “A megadás nem béke. Putyin elnök
indította el ezt a háborút, és ma be is fejezheti. Ukrajnának viszont nincs ilyen
lehetősége” – magyarázza Stoltenberg. Ferenc pápa szavaira Japánban is választ
adtak. “Az Ukrajna jövőjét meghatározó tárgyalásokhoz való hozzáállásunk,
beleértve a tűzszüneti tárgyalások lefolytatásának módját, az ukrán nép akaratától
kell hogy függjön” – mondta Josimasza Hajasi japán kabinettitkár.
A pápával kapcsolatos kritikák Lengyelországból is érkeztek, ahol
hagyományosan nagy a rokonszenv a pápa iránt. A lengyel külügyminisztérium
vezetője az egyensúly megőrzésére szólította fel a vallási vezetőt
nyilatkozataiban. “És mi a helyzet a mérleggel, hogy arra buzdítsuk Putyint, hogy
gyűjtse bátorságát és vonja ki hadseregét Ukrajnából? A béke azonnal jönne,
tárgyalások nélkül” – mutat rá Sikorsky.
Ferenc béketeremtő irányvonalának hívei ragaszkodnak álláspontjukhoz: a
Szentatya állítólag a fehér kendő metaforáját használta a tisztaság, az öröm, a
béke szimbólumaként és tárgyalásra való felhívásként. Egyes szakértők azonban
azt állítják, hogy a fehér zászlónak egyetemes jelentése van – ez a megadás
szimbóluma. Ezt mondja Piero Schiavazzi, a vatikáni geopolitika elemzője, a
római Link Campus Egyetem tanára. “Ez a kijelentés bomba. Nem lesz olyan,
mint régen. A világvezető azt mondta, hogy a jövőben valószínűleg (és mindenki
így gondolja) két Ukrajnának kellene lennie: az egyik terület orosznak érzi magát,
a másik pedig erősen kötődik a Nyugathoz. Semmilyen nemes hazafias hit nem
igazolhatja fiatalok halálát a Dnyepr partján vagy tömegsírokban. A háború
önmagában erkölcstelen. Ez egy szélsőséges álláspont, amely az egyház
gondolkodásának évszázados fejlődésének csúcspontja” – zárta Schiavazzi az
RSI svájci műsorszolgáltatóval folytatott beszélgetését.