Újabb fél évig élhetünk háborús veszélyhelyzetben, folytatódik a rendeleti kormányzás

Az Országgyűlés hétfői döntésével felhatalmazta a kormányt, hogy újabb 180 nappal, jövő év májusáig meghosszabbítsa a már másfél éve érvényben lévő különleges jogrendet, a háborús veszélyhelyzetet. A felhatalmazással a kormány folytathatja a rendeleti kormányzást.

Aligha gondolkodik majd sokat az Orbán-kormány, hogy meghosszabbítsa a november 25-én lejáró, az Ukrajnában zajló háborúra hivatkozva Magyarországon érvényben lévő háborús veszélyhelyzetet, főleg azután, hogy az Országgyűlés hétfőn felhatalmazta a kormányt erre a lépésre. A törvényhozás

131 igen, 52 nem, 1 tartózkodás mellett adta meg a jogot az Orbán-kormánynak arra, hogy a háborús veszélyhelyzetet 2024. május 23-ig meghosszabbítsa.

A friss törvénymódosítás indoklása nem bonyolítja túl a helyzetet, csak annyit ír, hogy „mivel az Ukrajna területén fennálló fegyveres konfliktus, illetve humanitárius katasztrófa, valamint ezek magyarországi – különösen menekültügyi, gazdasági és energetikai – következményei az elmúlt időszakban továbbra sem változtak, a (…) veszélyhelyzet meghosszabbítása indokolt”.

A hosszabbítással éppen kétévesre nyúlik majd a háborús veszélyhelyzet, amely kifejezéssel akkor ismerkedett meg a széles nyilvánosság, amikor a speciális állapot Orbán Viktor miniszterelnök tavaly május 24-i, drámai hangulatú videóüzenete után pár órával, éjféltől először életbe is lépett.

A háborús veszélyhelyzet komolyan hangzik, és az is. A veszélyhelyzet egyike az Alaptörvényben rögzített különleges jogrendi kategóriáknak, mellette még kettő van, a hadiállapot és a szükségállapot. Közös a háromban, hogy ezek idején jogilag speciális körülmények érvényesek:

kisebb-nagyobb mértékben rendszerszinten változik meg az állam működése és jelentősen kibővül a kormány jogköre: kormányrendeletekkel hatályos törvények rendelkezései átmenetileg felülírhatók, sőt alapvető jogok is felfüggeszthetők.

A három különleges jogrend közül a veszélyhelyzet a leggyengébb, mert a hadiállapotot tényleg csak háborús helyzet, főleg külső fegyveres támadás esetén lehet elrendelni, szükségállapot pedig főleg a puccskísérletként leírható komoly konfliktus esetén léptethető életbe.

A háborús veszélyhelyzet tavaly májusi élesítése amúgy komoly változást nem hozott. Addigra ugyanis már bő két éve veszélyhelyzetben éltünk, csak addig a kormány azt nem a háborúra, hanem a koronavírus-világjárványra hivatkozva tartotta fenn.

Tavaly május 24-e óta viszont már háborús veszélyhelyzetben élünk, azóta az Orbán-kormány aktívan él is a felhatalmazás jelentette rendeleti kormányzás jogi lehetőségével. Erre nem véletlenül kapott rá a kabinet, hiszen gyakorlatilag korlátlan hatalmat jelent az Országgyűlés megkerülésével.

Noha annak idején Gulyás Gergely miniszter nem győzött fogadkozni, miszerint csak akkor vezetik be ezt a lehetőséget, ha nagyon muszáj és akkor is csak arra használják majd a rendeleti kormányzást, ami a háborús helyzettel összefügg, ezt a fogadalmát a kabinetnek nem sikerült tartania. Vagyis

ezzel győzte le Orbán Viktor az időközben lassúvá és nehézkessé vált törvénygyárat – innentől még egyszerűbbé vált a kormányzás.

Ennek megfelelően Orbán Viktor és kormánya az elmúlt másfél évben a háborúra hivatkozva egyre gyakrabban kormányrendeletekkel írt át törvényeket, hirdet ki a veszélyhelyzeti döntéseket. Arról, hogy miként élnek vissza ezzel a lehetőséggel.

A veszélyhelyzet meghosszabbításáról tehát már döntött az Országgyűlés, ám ahogy azt a hvg.hu előre megírta, a törvényhozásnak továbbra sem jut ideje például Svédország NATO-csatlakozásának lassan 16 hónapja tárgyalásra váró megszavazására.

Forrás:https://hvg.hu/itthon/20231106_Ujabb_fel_evig_elhetunk_haborus_veszelyhelyzetben_folytatodik_a_rendeleti_kormanyzas

Részvény: