Tragikus számot hozott a KSH a magyar boltokból

Zuhan a boltok forgalma a friss kiskereskedelmi számok szerint.

12,6 százalékkal volt kisebb a magyar kiskereskedelmi forgalom idén áprilisban, mint egy évvel korábban – számolt a Központi Statisztikai Hivatal. Ez még annál is nagyobb visszaesés, mint amit 2020 áprilisában mértek, amikor a járvány első hullámában állóra fékezett a gazdaságunk.

Ha nem a tavaly ilyenkorihoz, hanem az egy hónappal korábbihoz viszonyítjuk az adatot, akkor is csúnya csökkenést látunk: márciushoz képest 0,9 százalékkal esett vissza a forgalom.

Ezek a számok a megvásárolt termékek mennyiségét mutatják, nem azt, hogy mennyi pénzt költöttünk el rájuk. Ha a pénzmennyiséget nézzük, akkor az jön ki, hogy

7,5 százalékkal több pénzt elköltve vásároltunk 12,6 százalékkal kevesebb árut.

A visszaesés leglátványosabb része a benzinkutak forgalomcsökkenése, ott 22,9 százalékkal kevesebbet vásároltak most, mint tavaly áprilisban, amikor még 480 forintos volt az üzemanyag. De minden másban is komoly az esés:

az élelmiszerüzletekben 8,6 százalékkal kisebb volt a forgalom, mint egy éve,
a nem ételt áruló boltok forgalma pedig 10,7 százalékkal esett vissza.
Az élelmiszer-kereskedelmen belül az étel-, ital-, dohányáru-szaküzletek forgalma csak 4,1 százalékkal esett vissza, az „élelmiszer jellegű vegyes üzletek” nevű csoportban, ahova tartozik az összes diszkont, szuper- és hipermarket, kisbolt, éjjel-nappali, 10 százalékos volt a zuhanás.

A nem ételt áruló üzletek között a bútor- és a műszakicikkboltok forgalma 20 százalékkal zuhant, az iparcikk-üzleteké szintén 20 százalékkal esett vissza, a számítástechnikai boltoké 12-vel, a ruhaboltoké 9,6 százalékkal. A használtcikkek forgalma csak 0,3 százalékkal csökkent – válságos időkben általában veszik az ilyen termékeket –, az egyetlen üzletcsoport pedig, ahol nőtt is a forgalom, 5,4 százalékkal, a gyógyszerboltok és illatszerszaküzletek voltak.

A csomagküldő és online kereskedelem 8,4 százalékkal esett vissza.

Arról, hogy milyen technikákkal spórolnak a vásárlók, és hogyan alakultak át a fogyasztási szokások, megkérdeztük a legnagyobb magyarországi boltokat is. A tapasztalataikat itt foglaltuk össze:

Túlélési stratégiák az élelmiszerboltban: így vásárol egyre kevesebbet a magyar
Egyre kevesebb ételt vásárolnak a magyarok, pedig ha már az evésre szánt pénzen is spórolni kell, akkor nagy baj van. A legnagyobb magyarországi üzletláncokat kérdeztük arról, mit látnak a saját forgalmi adataikban, milyen módszerekkel próbálnak az ő vevőik takarékoskodni az ételvásárláson.

Forrás:https://hvg.hu/gazdasag/20230606_ksh_kiskereskedelem_boltok_vasarlas

Részvény: