Pedagógus szakszervezetek: legyenek nyilvánosak a teljesítményértékeléssel kapcsolatos tervek

A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) és a Pedagógusok Szakszervezete (PSZ) közös közleményben azt írta: a kormány uniós forrásból akarja növelni a tanárok kiszolgáltatottságát.

A két legnagyobb pedagógus szakszervezete azt követeli, hogy a kormány hozza nyilvánosságra a pedagógusok illetményrendszerével és a nevelést, oktatást közvetlenül segítő és egyéb munkakörben foglalkoztatottak béremelésével és munkaterhelésével kapcsolatos terveit, és ezekről folytasson érdemi egyeztetést – írja közös levelében a két pedagógus szakszervezet, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) és a Pedagógusok Szakszervezete (PSZ).

A tervezett teljesítményértékelési és bérdifferenciálási rendszer alkalmatlan a pedagóguspálya vonzerejének helyreállítására, a tanulói eredményesség növelésére, de ezzel a pedagógusbérek ígért felzárkóztatása sem valósul meg, kiszámítható életpályát, előmenetelt pedig végleg nem biztosít valamint tovább gyorsítja a pedagógusok tömeges elvándorlását is – írták.

Január elején írtuk meg, hogy rendszerszintű, éves belső teljesítményértékelés bevezetését tervezi a kormány az oktatási-nevelési intézményekben, amellyel a pedagógusok és az intézményvezetők teljesítményét vizsgálnák – derült ki egy, a Népszava birtokába került belügyminisztériumi dokumentumból.

A kormány valótlant állít, amikor kijelenti, hogy „a teljesítményértékelés szempontrendszerét és végrehajtását a legnagyobb pedagógus szakszervezetekkel széleskörű szakmai együttműködésben dolgozza ki”, hiszen a két szakszervezet csak a koncepciót látta, amiről csak annyit lehet tudni, hogy nem végleges.

A két pedagógus szakszervezet kezdettől azt követelte, hogy a tömeges pályaelhagyás megállítása és a pedagóguspálya vonzóvá tétele érdekében érdemi, legalább 45 százalékos alapbéremelés történjen, vezessék be újból a kötelező óraszámot, a többletmunkát a rendkívüli munkaidő díjazásának megfelelően fizessék ki.

A PDSZ és a PSZ a kormány teljesítményértékelésről szóló tervezetének elkészítésében nem vett részt, az egyetlen elemében sem tartalmazza a két szakszervezet által másfél éve megfogalmazott követeléseket – közölték a szakszervezetek.

Kiemelték: a kormány valódi célja: nem a mérhető teljesítmény, a minőségi munka honorálása, hanem a külső hatalomnak történő alávetettség, kiszolgáltatottság növelése, emellett ez a rendszer a sztrájkjog gyakorlásának további korlátozására is irányul – írt a PDSZ és a PSZ a közös közleményében.

Forrás:https://www.napi.hu/magyar-gazdasag/levelben-tiltakoznak-a-pedagogus-szakszervezetek-elutasitjak-a-teljesitmenyertekelest.767079.html

Részvény: