Óriási költségvetési hiányba verheti magát az Orbán-kormány a ferihegyi repülőtér megvételével

Továbbra sem tudni, miért éri meg az adófizetőknek megvásárolni több száz milliárd forintért a repteret, amikor azt a költségvetés helyzete nem is engedni meg, és közben olyan célokra, mint az egészségügy vagy az oktatás, évek óta nem jut elég támogatás.

Az Orbán-kormány szinte bármi áron meg akarja vásárolni a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőteret, vagyis a légikikötőt üzemeltető Budapest Airport (BA) Zrt. 51 százalékát. Jelenleg a pénz összeszedése folyik: a kincstár üressége miatt az állam már eladta az Erste Bankban levő részesedését, és negyedére csökkentette az Alfa, valamint Union biztosítóban alig másfél éve szerzett részvényeit. Úgy tűnik azonban, hogy ezekből sem jött elég össze. Hétfőn a hvg.hu is megírta, hogy a száz százalékban állami tulajdonban álló MVM-csoport 309 milliárd forint osztalékelőleget fizet be november 30-ig a költségvetésbe

Népszava szerint az első tíz hónapban a csökkentett rezsicsökkentés fenntartására a költségvetés 1301,4 milliárd forintot fizetett ki az energiaszolgáltatóknak, és a pénz jelentős része az állami MVM-csoporthoz került. A PM az államháztartás magas tízhavi hiányát részben azzal indokolta, hogy a rezsicsökkentés fenntartása jelentős többletterhet jelentett, hisz tavaly 165 milliárdot költöttek erre a célra. Úgy tűnik a rezsicsökkentés révén az állam kissé túlfinanszírozta az MVM-et, ugyanis az első félévben 209 milliárd forintos adózás utáni nyereséget termelt. Feltehetőleg a harmadik negyedév is sikeres lesz, ezért tud a cég összesen 309 milliárd forintot november 30-ig befizetni a költségvetésbe.

A költségvetés hiánya október végén már elérte az egész évre tervezett 3400 milliárd forintot, az év végére a deficit pedig akár a 4100 milliárd forint is lehet, vagyis a költségvetésnek, az államnak valóban szüksége lenne minden plusz milliárdra. Ennek ellenére könnyen lehet, hogy az MVM 309 milliárd forintja csak átfolyik a költségvetésen, és az végső soron a Budapest Airport Zrt. jelenlegi tulajdonosainál köt ki.

A tervek szerint a BA Zrt. 49 százalékát a francia Vinci Airport vásárolná meg, de az irányítási jogokat is megkapnák a franciák. A BA Zrt. megvásárlása ugyan évek óta napirenden van, de mindeddig a kormány nem adott rá magyarázatot, hogy a jelentős adóssággal rendelkező céget miért éri meg az adófizetőknek akkor megvásárolni több száz milliárd forintért, amikor azt a költségvetés helyzete nem is engedni meg, és közben olyan célokra, mint az egészségügy vagy az oktatás, évek óta nem jut elég támogatás – zárja cikkét a lap.

Forrás:https://hvg.hu/gazdasag/20231128_ferihegyi_repuloter_Liszt_Ferenc_Nemzetkozi_Repuloter_Budapest_Airport_BA_MVM_osztalekeloleg_megvasarlas_koltsegvetesi_deficit

Részvény: