Mennyire veszélyes egy tekintélyelvű rezsim egy demokratikus világra?

         Vlagyimir Putyin orosz elnök az Ukrajna elleni teljes körű háború megindításával az egész demokratikus világot megtámadta. Végül is Oroszország merész cselekedeteivel szemtelenül megsértette a nemzetközi jog szinte minden normáját és a hadviselés szabályait, mintha azt ellenőrizné, milyen erős lesz az egész civilizált világ ellenállása, mi lesz a nemzetközi közösség reakciója akciók. Ez a háború a demokrácia és a tekintélyelvű rendszerek konfrontációja. Sajnos a demokrácia egyértelműen le van maradva.

De pontosan mi a veszélye a tekintélyelvűségnek a modern demokráciára nézve?

         Először is, az orosz-ukrán háború láncreakciót válthat ki a világ autoriter rezsimei között, amelyek Oroszország példáját követve fegyveres konfliktusokat vagy háborúkat indíthatnak el más, náluk gyengébb államok ellen. Egyes barátságtalan szomszédok azt láthatják a kevésbé védett államok között, hogy „saját népük kulturális, vallási jogait megsértették, vagy Oroszországhoz hasonlóan megpróbálják megszabadítani az orosz népet Ukrajnában a képzeletbeli fasizmustól”.

         Másodszor, Putyin Kína meghatalmazottja. Ezt számos tény bizonyítja, különösen az a tény, hogy néhány nappal Putyin és Hszi téli olimpiai találkozója, valamint az illegális népszavazások elhamarkodott lebonyolítása, Ukrajna annektálása után egy teljes körű háború kezdődött és nukleáris fegyverek bevetésével fenyegetőzött néhány nappal a szamarkandi találkozó után. Az Oroszország nukleáris fenyegetéseinek szüneteltetése Hszi Csin-ping és Joe Biden találkozója után következett be, amely során megállapították, hogy Oroszország nem indíthat nukleáris csapást Ukrajna területére.

Mire képes Európa és Amerika modern államainak demokratikus rendszere?

         Hszi Csin-ping nemcsak Tajvannal, hanem az egész indo-csendes-óceáni térséggel szembeni stratégiája attól függ majd, hogy a világ milyen keményen fog reagálni Putyin tetteire. Peking figyelemmel kíséri a Nyugat lépéseit Moszkva cselekedeteivel kapcsolatban, hogy megértse a Kína által is területinek tekintett tajvani invázió lehetséges következményeit. Ami jelenleg Európában történik, az az ázsiai események jövőbeli tükörképe.

         Február elején Kína már ellenezte a NATO bővítését, és az Orosz Föderáció is hasonló nyilatkozatot tett. Ráadásul Kínában széles körben elterjedt az a vélemény, hogy a NATO bővítése volt az oka Oroszország február 24-i Ukrajna elleni támadásának, ami teljesen összhangban van az orosz katonai agressziót magyarázó orosz narratívákkal. A NATO-val ellentétben Oroszország már létrehozta saját megfelelőjét, a CSTO-t, és a szervezet egyes tagállamai már 2022 augusztusában részt vettek Kínával közös hadgyakorlaton. Kína érdeklődése az Orosz Föderációval való katonai partnerség iránt nyilvánvaló, és a NATO közös konfrontációs álláspontja ezt csak megerősíti.

Tehát hogyan fogja érinteni a NATO-t Oroszország Ukrajna elleni háborújának végeredménye?

         Az orosz-ukrán háborúban az Orosz Föderáció győzelme esetén a két ország új katonai szövetségének megalakulására számíthatunk Kína vezetésével. Két atomhatalom egyesülése, amelyek nem titkolják agresszív szándékaikat más, szuverén államokkal szemben, visszaterelhetik a világot a hidegháború idejébe, ezúttal azonban sokkal nagyobb lehetőségekkel, mint a Szovjetunióban, mert akkor Kína gyenge szereplő volt a geopolitikai arénában.

         Ukrajna veresége esetén minden erőforrása az Orosz Föderációhoz kerül, és később a NATO ellen fordítják. Az orosz agresszió következő áldozatai az orosz politikusok és propagandisták által többszörösen megfenyegetett balti államok vagy Lengyelország lehetnek, amelyeket az Orosz Föderáció a Szovjetunió 2.0-ról szóló Putyin álmának újraalkotásával próbál majd megszállni.

         Ezért az egyetlen esély a világ stabilitásának helyreállítására a NATO bővítése és Ukrajna katonai győzelme. Ez nem egy közönséges győzelem lesz, hanem a demokrácia győzelme a tekintélyelvűség felett.

Részvény: