Már a második A-50 radarrepülőgép: az ukrán fegyveres erők nem hagynak esélyt az oroszoknak, hogy éjjel-nappal az égen maradjanak

Minden A-50-es radarrepülő, amelyet az ukránok lelőnek, rést nyit az orosz radarlefedettségben – ezt a rést az ukránok kihasználhatják. Az A-50-es nagy hatótávolságú radarfelderítő repülőgép oroszok általi elvesztése nem csak “mínusz egy repülőgép”. Valójában Ukrajna jelenleg elvakítja az orosz légvédelmet és repülőgépeket, hogy könnyebben lehessen csapni mélyen az orosz ellenőrzés alatt álló területekre. A Forbes ír róla. “Nem tudjuk biztosan, hogyan lőtték le az ukrán erők az orosz légierő nyolc A-50U radarrepülőgépének egyikét pénteken. De tudjuk miért. Az oroszok szeme csukva van, és nem engedik ellenőrizni az ukrán légteret” – áll a kiadványban. A helyzetet különösen a Visegrad 24 európai kiadása győztes sikernek nevezte. “Ez egy nagyon ritka, hasznos és drága repülőgép. Körülbelül 500 millió dollárt érnek” – hangsúlyozza a kiadvány, hozzátéve, hogy az elmúlt hetekben ez a második ilyen repülőgép, amelyet Ukrajna lelőtt. Az első A-50-est idén januárban lőtték le az Azovi-tenger felett.

A kiadvány megjegyzi, hogy az A-50-es repülőgépek segítik az orosz parancsnokságot az ukrán légierő tevékenységének megfigyelésében, és különösen az Ukrajna által indított rakéták és drónok gyors észlelésében. Miután tavaly év végén ukrán drónok és rakéták hatástalanítottak több kulcsfontosságú földi radart a megszállt Krím-félszigeten, az orosz légierő A-50-eseit a térségbe költöztette, hogy felszámolja a hiányosságokat. És ez év januárjában az ukrán fegyveres erők lesből támadtak egy ilyen A-50-es és Il-22-es parancsnoki repülőgépet.

Egy A-50-es januári elvesztése után az oroszok erőfeszítéseket tettek a megmaradt ilyen repülőgépek védelmére, távol tartva őket a fronttól és közelebb a határaikhoz. De kiderült, hogy a távolság nem elég.

Oroszországban most valószínűleg hét A-50-es van szolgálatban és néhány raktárban, de valószínűleg üzemképtelen állapotban. A Forbes szerint a teljes frontvonal lefedéséhez az oroszoknak 9 ilyen gépre van szükségük egyszerre: három a levegőben, három csere alatt, három jelenleg karbantartás alatt áll. “Azaz azzal, hogy két A-50-est lelőttek, valamint egyet megrongáltak egy dróncsapás során tavaly Fehéroroszországban, az ukránok valójában megsemmisítették az A-50-es teljes repülési útvonalát, és arra kényszerítették a Kreml-et, hogy döntse el, a front melyik részét nem fedték le többé légi radarok.” – áll a kiadványban.

Figyelemre méltó, hogy egyes jelentések szerint az IL-22 “leszállhatott” az A-50-nel együtt. Mint a szakember megjegyezte, ezek a gépek mindig egymás mellett “sétálnak”, hiszen az IL-22 főként szárazföldi csapatokat irányít, az A-50 pedig valójában egy repülő radar, amely 600 km mélyre lát.

“Amikor ez a pár együtt van a levegőben, azt mondhatjuk, hogy ez egy komoly vezérlőegység. Ezek azonban olyan “két szárnyas szekér”, nehéz szállítóeszközök, amelyeket nagyon könnyen lelőnek a rakéták. Az optimális hatótáv 200-250 kilométer. Ez az S-200-as rakéta hatótávolsága” – jegyezte meg a szakértő. A katonai pilóta-oktató szerint ez nagyon komoly veszteség az oroszoknak. Gyakorlatilag nincs ilyen párjuk. Ezen kívül meg kell “edzeni a legénységet”. “Körülbelül ugyanez a helyzet, ha a fegyveres erők például HIMARS-sal vagy ATACMS-sal találtak volna az orosz hadsereg főhadiszállását. Vagyis elég komoly veszteség az oroszoknak” – magyarázta a szakember. Úgy véli, hogy ez még az orosz fegyveres erők szárazföldi hadműveleteiben is látható lesz. A működési hatás mértéke mindenképpen csökkenni fog.

Különböző források szerint az ukrán védelmi erők szovjet S-200-as légvédelmi rendszerrel lőttek le egy orosz A-50-es nagy hatótávolságú radarérzékelő repülőgépet. Emlékezzünk vissza, hogy az oroszok már 2023 júliusában nyilatkozni kezdtek az oroszországi és a megszállt területek objektumai elleni támadásokról az S-200-as komplexum rakétáival. Az érintett célpontok között megnevezték a Krími hidat, a Rosztovi régióban található légibázist, a Kaluga (a Moszkvai régióval határos) és Taganrog régióban található katonai infrastruktúrát és mást. Az oroszok szerint az ukránok úgy módosították a légvédelmi rendszert, hogy földi célpontokat támadjanak és 5B28-as rakétákat lőjenek ki. Ugyanakkor nem csak az oroszok beszéltek 600 kilométerről. 2023 nyarán az ukrán fegyveres erők légvédelmi rendszerért felelős vezérkari főnökének volt helyettese, Igor Romanenko kommentárjában elmondta, hogy az ukrán katonaság már kiképezte magát az S-200 rakéta földi célpontok elleni alkalmazásában.

Mint ismeretes, egy A-50-es repülőgép ára körülbelül 400 millió dollár, a módosításoktól függően pedig mind az 500 millió dollár. Ukrán források szerint 2024. február 26-ig az ukrán fegyveres erők már két ilyen repülőgépet semmisítettek meg. Ez azt jelenti, hogy Oroszország már mintegy 900 millió dollárt veszített e légvédelmi kampány során. És ezek a számok nem vették figyelembe ennek a repülőgépnek a kezelőinek drága képzését, amelyek nagyon fontos egységei az orosz légierőben. Az A-50-esek lehetővé teszik az orosz légvédelem számára, hogy több száz kilométert körbelássanak, így elvesztésük jelentősen csökkenti ezt a képességet, így az orosz repülőgépek és csapatok sebezhetőbb lesznek az ukrán támadások során.

Fontos megjegyezni, hogy a fegyveres erők egyenlőtlen erőkkel küzdenek, mert Oroszország sokkal nagyobb hadsereggel és több katonai felszereléssel rendelkezik. Ennek ellenére az ukrán hadsereg bebizonyította, hogy találékonyságát és terepismeretét felhasználva hatékonyan tud harcolni az orosz erők ellen. Az A-50-es repülőgépek elvesztése komoly problémát jelent Oroszország számára. Ezek a repülőgépek nemcsak drágák, hanem az ellenségeskedésben is kulcsszerepet játszanak. Az ukrán fegyveres erők találékonysága az orosz légierő harci egységeinek megsemmisítésében jelentős előnyhöz juttatja Ukrajnát a harctéren, amelyet a nyugati partnereknek most minden lehetséges módon támogatniuk kell, és minden lehetséges módon segíteni kell Kijevet a további sikeres támadóműveletein.

Részvény: