Kína már Japánt is megelőzi, a világ legnagyobb autóexportőre lehet idén

Olyan versenyelőnyben vannak az elektromos autók és akkumulátorgyártás szempontjából, amivel nehéz lesz mit kezdeni.

A Moody’s Analytics szerint Kína 2023 végére a világ legnagyobb autóipari exportőre lehet. A távol-keleti ország a világjárvány nyomán annyira megerősödött, hogy 2021-ben megelőzte Dél-Koreát, tavaly pedig Németországot, az idei év végére pedig várhatóan már Japánt is meg fogja – írta a hitelminősítő intézet friss jelentésében, amelyet a CNBC szemlézett.

Japán 2019-óta a világ legnagyobb autóexportáló országa, de Kína mostanra átlagosan alig hetvenezer autóval van lemaradva mögötte kiszállításokban havi szinten, míg tavaly ez még 171 ezer volt.

A kínai autóipari exportot az elektromos járművek iránti megugró kereslet repíti elsősorban, ennek nyomán az idei első félévben Kína elektromos autók eladásából származó bevétele megduplázódott az előző év azonos időszakához képest.

A hatalmas ország komoly versenyelőnyben van többek között a lítium-ion akkumulátorcellák gyártásában, aminek révén a beszállítói piac felén uralkodik, ami kulcstényező, mivel ez az elektromos járművek gyártási költségének egyik legjelentősebb tétele.

Amit Kína produkál az új technológiák alkalmazásában, az páratlan az autóiparban

– jegyezte meg a Moody’s beszámolója. Mindez, arra ösztönöz több más vállalatot, például a Teslát és a BMW-t, hogy saját gyártóüzemeket létesítsenek ott. Ugyanakkor a külföldi márkák így is hátrányban vannak a helyi cégekkel szemben, mint a Chery vagy a SAIC.

Az autópiac jelenlegi folyamatait jól jelzi, hogy a tavalyi évben a világszerte eladott személygépkocsik közel 30 százalékát már a valamilyen mértékben villamosított autók tették ki, míg a járvány előtti időszakban ez az arány 5 százalék volt.

A Nemzetközi Energiaügynökség adatai szerint 2022-re több mint 10 millióra ugrott az elektromos autók értékesítése. Ebben Kína áll az élen, és a piac mintegy 60 százalékát uralja.

A Moody’s az elektromos autók helyi előretörését részben „a kínai gyártók nagymértékű árcsökkentésének és a nagyvonalú kormányzati támogatásoknak” tulajdonítja. Az új autókra kivetett 10 százalékos forgalmi adótól például ezek a járművek közel tíz éve mentesülnek.

Forrás:https://hvg.hu/cegauto/20230815_Kina_mar_Japant_is_megelozi_es_a_vilag_legnagyobb_autoexportore_lehet_iden

Részvény: