Folytatódik a Mol és a horvát Janaf tranzitdíj-vitája, most a magyar cég szólt vissza

Előzőleg a Janaf horvát olajvezeték-üzemeltető kiosztotta Hernádi Zsolt vezérigazgatót az olajszállítás ára ügyében.

A Mol szerint a Jadranski naftovod (Janaf) továbbra is aránytalanul magas és tisztességtelen árat kér szolgáltatásaiért, ugyanis az elmúlt években a horvát olajvezeték-üzemeltető jelentősen megemelte szolgáltatásainak árát, amelyek emiatt az európai referenciaár többszörösébe kerülnek – közölte az olajtársaság.

Ahogy beszámoltunk róla, Hernádi Zsolt Mol-vezér az Indexnek adott interjújában a horvátok monopolhelyzettel visszaélésére hivatkozva igyekezett igazolni, hogy miért nem racionális lépés csökkenteni Magyarország kitettségét az orosz olajnak. A vezérigazgató szerint a horvátok által meghatározott tranzitdíj még mindig a négyszerese a „méltányos piaci árnak”. A Janaf csütörtökön határozottan visszautasította Hernádi szavait, ugyanis – mint közölték – a szállítási díjak kiszámításánál olyan ellenőrzött módszertant alkalmaznak, amellyel minden felhasználó felé biztosítható az egyenlő bánásmód, és nem az egyes jogi személyekhez, hanem a csővezetékben meglévő részesedésükhöz kapcsolódik, amivel szerintük a Mol is tisztában van.

A Mol pénteki közleménye szerint hosszú ideje vizsgálják és elemzik a rendkívül magas kompenzáció okait, de eddig nem találtak elfogadható magyarázatot arra, hogy a Janaf által 2023-ban alkalmazott, drasztikusan megemelt, így aránytalanul és indokolatlanul drága árazás mögött milyen okok húzódnak. A Janaf ezzel kapcsolatos nyilatkozatai szintén nem szolgáltatnak meggyőző érveket a kérdésben – írták.

Mivel az emelés messze meghaladta az európai energiaárak emelkedésének mértékét, jogosnak tűnik a feltételezés, hogy a Janaf az Ukrajna és Oroszország közötti háború által teremtett helyzetet profitszerzésre használja – hangsúlyozta a Mol.

„Egy válságos időszakban a Janaf tehát ahelyett, hogy szolidaritást mutatna a régió többi államával, úgy döntött, hogy kihasználja a tengerparttal nem rendelkező Csehország, valamint Magyarország és Szlovákia kitettségét, amelyek finomítói a csővezetéken szállított orosz kőolaj egyetlen életképes alternatívájaként nagymértékben függenek az Adria-vezetéktől” – írták a közleményben.

Hozzátették: a Janaf bevételei az egekbe szöktek – feltehetően nagyrészt az új árpolitikának köszönhetően –, ami a közelmúltban minden korábbit meghaladó pénzügyi eredményeket tett lehetővé a vállalat számára.

„A Mol valódi regionális felelősségtudattal rendelkező vállalatként az üzemanyag-ellátás biztonságát a legfontosabb prioritásként kezeli, és ennek érdekében mindig is a kelet-közép európai országok közötti együttműködés határozott támogatója volt” – hangsúlyozták.

A vállalat közölte azt is, hogy a Janaf állításaival ellentétben nem ismeri a horvát olajvezeték-üzemeltető által az árképzésben alkalmazott „ellenőrzött módszertant”, a horvát vállalat valójában csak egy semmitmondó általánosságot fogalmazott meg kilométeralapú árképzésének nyilvánosságra hozatalával, szélsőségesen magas árszínvonalát és áremelését azonban semmivel nem támasztotta alá. Ez tovább erősíti a benyomást, hogy a Janaf ezt az árat teljességgel önkényesen határozta meg – jelezte a Mol.

A közlemény szerint a Mol továbbra is nyitott arra, hogy többet tudjon meg a Janaf árpolitikája mögött meghúzódó tartalmi érvekről, és így megalapozottabban tudja összehasonlítani a vállalat árazását a többi európai csővezeték-üzemeltetővel.

Forrás:https://hvg.hu/gazdasag/20240105_Mol_Janaf_Hernadi_Zsolt_olajszallitas_vita

Részvény: