Az Orosz Föderáció elleni szankciókat változtatni kell: a Kreml teljes mértékben kihasználja a reexportot

Az oroszok külföldi üzleti tevékenységüket használják fel a szankciók megkerülésére. Különösen a teljes körű invázió kezdete óta nőtt az export az agresszor ország szomszédos országaiba. Az Orosz Föderációba irányuló exportstatisztikák azt mutatják, hogy 2022-2023 során Törökország, Kazahsztán, Örményország, Üzbegisztán és Kirgizisztán növelte a legnagyobb mértékben a kereskedelmi forgalmat.

Ismertek a ritka esetek a szankciók kijátszására az Európai Unió országain keresztül. Az Európában tartózkodó oroszok (gyakran az orosz különleges szolgálatok ügynökei) az üzleti lehetőségeit arra használják fel, hogy technológiákat és árukat exportáljanak az Orosz Föderációba, így biztosítva azok bevitelét, beleértve az agresszor védelmi komplexum számára is.

Roderich Kiesewetter, a német Bundestag ellenzéki CDU-s képviselő azt követeli, hogy a német kormány állítsa le a civil lőfegyverek exportját, kivéve az Ukrajnába és Izraelbe irányuló szállításokat, mivel Oroszország több ezer civil lőfegyvert és több millió lőszert kapott nyugati gyártóktól, hogy megkerülni a szankciókat.

Ukrajna teljes körű inváziójának kezdetével, a szankciók bevezetésével és a technológiai óriáscégek orosz piacról való kilépésével az Orosz Föderáció számos pótalkatrész és alkatrész hiányával szembesült. Oroszország azonban megtalálta a módját, hogy harmadik országokon keresztül megkerülje a szankciókat. Oroszország Marokkón keresztül kapja meg a szankcionált nyugati elektronikát, ahol az iparban és a fegyvergyártásban egyaránt használt chipek haladnak át az országon.

Ismeretes a légiközlekedési ágazatban a szankciók Moldován keresztül történő megkerülésének esete is. Három moldovai cég vett részt a sémában: az Airrock Solutions, az Aerostage Services és a Maxjet Service. Az első kettőt 2021 novemberében és 2022 áprilisában alapították. Tulajdonosuk a moldovai Air Moldova légitársaság egykori vezetője, Ivan Melnikov, a harmadik 2011 óta létezik, és Szergej Ranga tulajdonában van. Így nyugati országokból származó alkatrészek kerültek olyan nagy orosz légitársaságokhoz, mint a Pobeda és az S7 Engineering. Az érintett cégek közvetítőként tevékenykedtek, nevezetesen alkatrészrendeléseket adtak le, majd segítettek az agresszor országba, esetenként közvetlenül az orosz repülőterekre szállítani azokat. Ugyanakkor a szállítások nem Moldova területén keresztül történtek.

Ezek az esetek az Oroszországgal szembeni szankciók tökéletlenségét mutatják, mivel a fő hangsúly a közvetlen export tilalmán van, és a reexport-ellenőrzés sem működik olyan jól, hogy Oroszországnak esélye nem lenne a korlátozásokat megkerülni. Az Orosz Föderáció civilizált világ és Ukrajna népe elleni háborújában a “parazitizmus” újabb ékes példája Törökország gazdasági tevékenysége, amelyért Orbán Viktor majdnem imádkozik.

Az ottani cégek ukrán és orosz gabonát dolgoztak fel és nagy kereskedési árréssel szállítottak lisztet afrikai országokba. Törökország többször is segített a Kremlnek a nyugati technológiai és energetikai szankciók megkerülésében, és ettől még mindig nem riad vissza. A törökországi Hatay tartományban található Dörtyol terminál 2022 júliusától kapott új életet, amikor életbe léptek az orosz kereskedelem első nyugati korlátozásai. Sőt, “újra ragasztja” a címkéket az orosz olajra, amelyet a Dörtyoltól – a szankciókat megkerülve – már az egész világon terjesztik. A botrány még az Egyesült Államok Capitoliumát is elérte, ahol a szenátorok “aggodalmát fejezték ki” amiatt, hogy a Dörtyolból származó “fedezett orosz olaj”, amelyet Görögországban üzemanyaggá dolgoztak fel, amerikai hadihajókra került.

Mióta az EU és a G7 korlátozza az orosz olaj kereskedelmét, Törökország a szankcionált olaj és olajtermékek “európai” olajmá való “átalakításának” kulcsfontosságú központjává vált. “Isztambul az orosz nyersanyagok harmadik legnagyobb fogadója, miután India és Kína, valamint az orosz olajtermékek legnagyobb fogyasztója.” – Financial Times.

Az Orosz Föderáció világelsővé vált azon országok között, amelyek ellen nemzetközi szankciókat vezettek be. A kiskapuk azonban, amelyek lehetővé teszik Oroszország számára, hogy megkerülje szankciókat, továbbra is fennállnak. A civil technológiák gyorsan alkalmazkodnak egy terrorista állam katonai igényeihez, és a szankciók és korlátozások hosszú időt ígénylő módosítási folyamata nyilvánvalóan nem követi ezeket a változásokat.

Oroszország szemében a szankciók megkerülésének szigorú ellenőrzésének hiánya a Nyugat gyengeségének és engedni való hajlandóságának tűnik, ami rendkívül ellentétes partnerei álláspontjával. Oroszország a Moldovából érkező repülőgép-alkatrészek szállítását is megpróbálhatja propagandacélokra felhasználni az üzleti körök Orosz Föderációval való kapcsolattartási vágyaként, ami szintén nem objektív szempont. Oroszország többször is megfenyegette Moldovát, és megpróbálja aláásni az országon belüli politikai helyzetet és megzavarni az európai integrációs folyamatot.

A szankciók kijátszásának éber figyelemmel kísérése már meghozta az első pozitív eredményeket az olaj- és gázszektorban. Az Orosz Föderáció új, cseppfolyósított földgázt előállító szibériai üzemére vonatkozó amerikai szankciók tönkretették az energiahordozók exportjának megkezdési terveket. Oroszország nem tudja a tervezett mennyiségben működtetni a projektet, és nem valószínű, hogy vevőket talál a cseppfolyósított gázra.

Az Orosz Föderáció elleni tizenharmadik szankciócsomagnak, amelyet várhatóan az ukrajnai orosz invázió évfordulóján vezetnek be, nemcsak a korlátozások kibővített listáját kell tartalmaznia, hanem a végrehajtásuk és a reexport “szürke” sémái elleni küzdelem mechanizmusainak fokozott ellenőrzését is. Olyan technológiák és áruk exportja ellen, amelyeket Oroszország felhasználhat az Ukrajna elleni háborúban.

Az ukrán külügyminisztérium szerint az Ukrajnában megsemmisített orosz fegyverekben talált külföldi termelés kritikus alkatrészeinek 95%-a nyugati országokból származik. Azt is tisztázták, hogy ezek nem kormányok, hanem inkább magáncégek akciói, mert az Orosz Föderációba irányuló export nem feltétlenül katonai áru, hanem kettős célú termékek, polgári termékek és háztartási gépek is. Az Orosz Föderáció megfelelő komponenseinek szállításának leállítása nagyszabású, összehangolt erőfeszítéseket igényel a nyugati országok magán- és állami szektoráitól. Ez sok ukrán civil életét mentheti meg, valamint megsemmisítheti Putyin hadigépezetét, és garantálhatja Európának a békés jövőt.

Részvény: