Akár négymillió forint támogatás is elnyerhető egy e-autóra, viszont kötelező lesz rá cascót kötni, és bár nem kizárt a lízingelés sem, ez praktikusan nem teljesíthető, azaz ugrik az áfa visszaigénylésének lehetősége is. Így pedig sokaknak már kevésbé vonzó az ajánlat.
Óriási érdeklődés – és a szokásokhoz híven a rendszer lefagyása – várható hétfőn az elektromos autók Széchenyi Terv Plusz keretében meghirdetett vissza nem térítendő támogatására, ahol egy járműre akár négymillió forint is igényelhető.
Február 5-étől ezúttal nem a lakosság, hanem a gazdasági társaságok, illetve egyéni vállalkozások pályázhatnak a tisztán elektromos meghajtású járművek beszerzését megkönnyítő projektre. A 30 milliárdos programot az EU finanszírozza.
Azt remélik, hogy a lehetőség fellendíti az elektromos járművek hazai piacát, úgy számolnak, hogy a program keretében 2025. március 31-éig több mint 9 ezer e-jármű – személygépkocsi, kisbusz és kisteherautó – talál majd gazdára a magyarországi székhelyű vagy itt fiókteleppel rendelkező európai gazdasági társaságok, szövetkezetek, egyéni cégek és egyéni vállalkozók körében.
De valóban annyira megéri pályázni? A feltételekről korábbi cikkünkben már részletesebben beszámoltunk, most a hátrányokat és a lehetséges buktatókat vesszük sorra.
Kötelező cascót kötni, ami elveheti a lelkesedést
Bár elsőre mindez kitűnően hangzik, van egy kis bökkenő. A pályázóknak több kötelezettséget is vállalniuk kell. Ezek közül az egyik, hogy a támogatott járművekre teljes körű casco biztosítást kell kötni és ennek a fenntartási időszakban végig érvényesnek kell maradnia.
Emellett feltétel még, hogy a vásárolt jármű a támogatás jóváhagyásától számított 3 éven belül, de legkésőbb 2027. december 31-éig nem adható el, nem adható bérbe, nem adható más használatába, és nem vonható ki a forgalomból.
Mindebből az következik, hogy legalább a három évig kötelező a támogatott járműre teljes körű casco biztosítást kötni.
A legkedvezőbb casco biztosítás, a vállalkozások számára is már praktikusan használható Hyundai Kona Electric (64 kWh), azaz az egyik legolcsóbb e-autóra megkötve, cégesen Bonus 6-os besorolással nagyjából 750 ezer forint évente, egy Tesla Model Y-ra cégesen 1,1 millió, míg egy BYD Seal (ez a Tesla Model 3 konkurenciájának mondható) legolcsóbb cascója még ennél is többe kerülhet. (Érdemes megjegyezni, hogy az elektromos autók biztosítási díjai jellemzően magasabbak belső égésű motorral hajtott társaikénál.)
Vagyis ha valaki úgy képzelte, hogy majd úgyis vigyáz a kocsira és megspórolja a cascót, azt a három évre kalkulálható többmiliiós pluszkiadás figyelembe véve máris kevésbé találhatja vonzónak az állami támogatást.
Könnyen elmúlhat a lelkesedés tehát, ha kiszámoljuk, hogy kapunk 2,8–4 millió forintot utólagos finanszírozással, olyan feltétellel, hogy aztán három évig kötelezően gazdagítanunk kell a biztosítót nagyjából ugyanennyivel, ha törik, ha szakad.
Egy negyven éve a szakmában dolgozó autókereskedő HVG-hez eljuttatott véleménye szerint az egész támogatás így egyáltalán nem éri meg. Azt állítja, hogy neki azért nincs cascója a Teslájára, mert egyszer német autópályán elütött 150-el egy őzet, akkor – igaz a saját embereivel, de – 450 ezer forintból megcsináltatta az egészet. Szerinte nem annyira drágák az autója alkatrészei, hogy megérje rá ennyiért cascót kötni.
Az áfát sem lehet visszaigényelni
További nehézséget jelent, hogy a kiírás szerint az összeg odaítélése utáni 20 hónapon belül meg kell vásárolni az autót, ilyen rövid futamidejű pénzügyi lízingterméke viszont egyik szolgáltatónak sincsen.
Azaz a pénzügyi lízing bár nincs kizárva, praktikusan nem kivitelezhető, így pedig áfa visszaigénylésére sem lesz lehetőség. Holott az ilyen szolgáltatások után visszaigényelhető áfa összege nagyságrendileg a pályázatban elnyerhető összegekkel vetekszik.
Mivel tehát mindenképp adásvételi szerződést kell kötni, és ehhez legalább a kezdőrészletet be kell fizetni, ez így már az elején jelentős pénzügyi ráfordítást igényel a vállalkozóktól.
A kiírás egybeesik a BYD értékesítésének megkezdésével
Mindemellett több autókereskedő is arra utalt, hogy érdekes módon a pályázat kiírása egybeesik a kínai BYD magyarországi értékesítésének megkezdésével.
Van, akiben az is felmerült, hogy az kifejezetten hátrányosan érintheti a Teslát a pályáztatás. A pályázathoz az akkumulátor kapacitásának feltüntetésére, majd az adásvételi szerződésre is szükség van. Mindeddig azonban a Tesla nem adott pontos információkat az akkumulátorai teljesítményére vonatkozóan (ezt azóta már feltüntetik a honlapjukon), és az autók megvásárlása is jobban hasonlít egy pizza megrendelésére, mint hagyományos autóvásárlásra, így az adásvételi szerződésekkel is akadhatnak majd nehézségek.