Autópálya nagyhatalom lettünk, kár, hogy ez kegyetlenül környezetszennyező

1995 és 2021 között Magyarország 22,9 milliárd eurót fordított közúti fejlesztésekre, ezzel szemben vasúti fejlesztésekre csupán 9,95 milliárd euró jutott.

Magyarország az elmúlt három évtizedben több mint kétszer annyit költött a közúti fejlesztésekre, mint a vasúti infrastruktúra korszerűsítésére – erre mutat rá a Wuppertal Institut és a T3 Közlekedéskutató Intézet új jelentése, amely a Greenpeace megbízásából készült. Az elemzés szerint 1995 és 2021 között Magyarország 22,9 milliárd eurót fordított az utakra, ezzel szemben a vasúti fejlesztésekre csak 9,95 milliárd euró jutott.

1995 óta Magyarország autópálya-hálózatának hossza 430 százalékkal, 335 kilométerről 1774 kilométerre nőtt. Hazánkon kívül csak négy olyan ország van Európában, ahol ennél nagyobb mértékben gyarapodott az autópályák hossza. Viszonylag kis mérete ellenére hazánk a jelentésben elemzett 30 ország közül a hetedik helyen áll az új autópályák számát tekintve.

Ugyanakkor, míg a teljes magyarországi vasúthálózat 1995-ben 7988 kilométert tett ki, ez a szám 2020-ra 5 százalékkal, 7588 kilométerre csökkent.

„Hazánkban elképesztő mértékben hanyatlik a vasúti személyszállítás: az idén augusztusi intézkedésekkel együtt összesen 1200 kilométer hosszan közel 40 vasútvonalat és több mint 300 állomást vagy megállóhelyet iktattak ki a személyszállításból, több százezer embert elvágva ezzel a vasúti közlekedéstől. Számos még megmaradt mellékvonalon ráadásul forráshiány miatt gyakorlatilag használhatatlan a menetrend: olyan ritkán, illetve a pályakarbantartás és a korszerű járművek beszerzésének elmaradása miatt olyan megbízhatatlanul járnak a vonatok, hogy ez elriasztja az utasokat a környezetbarát közlekedési mód használatától”

– olvasható a Greenpeace közleményében.

Szisztematikusan kivéreztetett vasúthálózat
Magyarország az elmúlt három évtizedben szisztematikusan kivéreztette a regionális és helyi vasúthálózatát. Mindeközben a döntéshozók óriási összegeket pumpáltak a közúti fejlesztésekbe, kedvezve ezzel az éghajlatromboló autós közlekedésnek. Ennek következményeit pedig már a bőrünkön érezzük – nyilatkozta Perger András, a Greenpeace Magyarország klíma- és energiakampány felelőse.

A közúti közlekedésből származó kibocsátások folyamatosan emelkednek, a klímaválság miatt pedig már így is egyre több szélsőséges időjárási esemény csap le évről évre Európára. A közösségi közlekedés leépítésével azonban rengetegen kényszerülnek arra, hogy saját autóval rendelkezzenek. Ez egy ördögi kör
– foglalta össze a helyzetet Perger András.

A nemzetközi jelentés szerint Európa (beleértve az EU 27 tagországát, Norvégiát, Svájcot, és az Egyesült Királyságot) 1995 óta 66 százalékkal többet költött a közutakra, mint a vasútra – számszerűsítve 1500 milliárd eurót fordítottak a közutakra, és 930 milliárd eurót a főként nagysebességű vasúti közlekedés fejlesztésére.

Erősen növekvő autópályák, csökkenő vasúthálózat
A közlekedés aránytalan kormányzati finanszírozásának eredményeként az európai autópályák hossza 60 százalékkal, összesen több mint 30 000 kilométerrel bővült. Ez azt eredményezte, hogy 2019-ig a közúti gépjárműforgalom iránti kereslet 29 százalékkal nőtt. Eközben a teljes európai vasúthálózat 6,5 százalékkal, 15 650 kilométerrel csökkent.

A közlekedési ágazat fogyasztja az EU-ban felhasznált kőolaj 70 százalékát, és az Unió üvegházhatású gázkibocsátásának közel 30 százalékát teszi ki.

A közlekedés továbbra is az egyetlen olyan ágazat az unióban, amely nem járult hozzá az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentéséhez. Más ágazatokkal ellentétben a közlekedésből származó üvegházhatásúgáz-kibocsátás 1995 és 2019 között 15 százalékkal nőtt, főként a belsőégésű motoros járművek miatt.

Egy átlagos vonatút Európában utaskilométerenként 77 százalékkal kevesebb kibocsátással jár, mint egy autóút.

Az adatok azt mutatják, hogy a jól kiépített vasúti hálózat kulcsfontosságú ahhoz, hogy a közösségi közlekedés vonzó alternatívát nyújtson az emberek számára, amely nagyban hozzájárul a kibocsátások csökkenéséhez. Idén nyáron Európa-szerte időjárási katasztrófák sora mutatta meg, mivel jár a klímaválság. Európa kormányai nem halogathatják tovább az éghajlatvédelmi intézkedéseket.

A Greenpeace felszólítja a politikai döntéshozókat, hogy

a kibocsátások mérséklése érdekében helyezzék át a finanszírozási prioritásokat a közútról a vasútra;
Emellett biztosítsák a vasúti infrastruktúra további fejlesztését;
és tegyék lehetővé a hozzáférést olyan eszközökkel is, mint például a mindenki számára megfizethető klímajegyek bevezetése a belföldi és a határokon átnyúló vasúti és a közösségi közlekedésben.
Az EU-nak jelentősen növelnie kell a vasúti infrastruktúra korszerűsítésére és modernizálására szánt közpénzeket, hogy a vasút a közúti közlekedés elérhető alternatívájává váljon, többek között a határokon átnyúló, periférikus és vidéki területeken is.

Forrás:https://www.economx.hu/belfold/magyarorszag-kozuti-fejlesztesek-vasut-infrastruktura.777605.html

Részvény: