Újabb zsebbe nyúlós változás az útdíjaknál

A kormány a veszélyhelyzetre való tekintettel változtatott az autópályák, az autóutak és a főutak használatáért fizetendő, megtett úttal arányos díjról szóló rendeletén.

A Magyar Közlönyben megjelent rendelet értelmében február 1-től útdíjköteles gépjármű a nehéz tehergépjármű és a lakóautó, valamint az ilyen gépjárműből és az általa vontatott pótkocsiból, félpótkocsiból vagy másik útdíjköteles gépjárműből álló járműszerelvény.

A rendelet szerint az úthasználati díj mértéke a gépjármű fajtája és műszaki adatai alapján a következőképpen meghatározott díjkategóriától függ:

  • D1 díjkategória: a motorkerékpár és a legfeljebb 3500 kilogramm megengedett legnagyobb össztömegű, a vezetővel együtt legfeljebb 7 személy szállítására alkalmas személygépkocsi és annak pótkocsija;
  • D2 díjkategória: valamennyi olyan gépkocsi, amely egyéb díjkategóriába nem tartozik, és külön jogszabály szerint nem minősül útdíjköteles gépjárműnek;
  • B2 díjkategória: az autóbusz;
  • díjkategória: a D2 és a B2 díjkategóriába tartozó gépjárművek által vontatott pótkocsi (utánfutó).

Amennyiben a D2 vagy B2 díjkategóriába tartozó gépjármű U kategóriába tartozó pótkocsit vontat, a pótkocsira megváltandó jogosultság megváltható a vontató gépjárműre is. A vontatmány forgalmi rendszámára megváltott jogosultság nem keletkeztet úthasználati jogosultságot az azt vontató gépjárműre.

Az Építési és Közlekedési Minisztérium 2023 augusztusában terjesztette elő egy törvénytervezetben, hogy a teherautóknak külsőköltség-díjat kell fizetni, a rendszerbe pedig az autóbuszok is bekerültek. Így a buszoknak februártól nem kell e-matricát vennie, hanem a teherautókhoz hasonlóan kilométer-alapú útdíjat kell fizetniük.

Forrás:(via)

Részvény: