Megsemmisítő kritikát kapott a magyar érettségi reformja

Az életben maradáshoz és a munka világához leginkább szükséges tudás helyett bemagolt adatokra lesz szükség, ami hihetetlen nagy hiba.

Alig néhány nappal a közoktatás egyik legnagyobb szabású átalakítása, az érettségi reformjának élesítése, vagyis az új rendszerben szervezett első vizsgák kezdete előtt minden eddiginél élesebb bírálatot kapott a magyar nyelv és irodalom vizsgafeladatok szerkezete.

A május 6-án, hétfőn vizsgázó diákok az új Nemzeti Alaptanterv (NAT) alapján összeállított feladatsorokkal találkoznak. Az érettségi tárgyak közül magyar ment át a legnagyobb változtatásokon: a hangsúly a tárgyi tudás ellenőrzésén lesz.

  • Az első feladatsorból kihúzzák az érvelést-gyakorlati szövegalkotást, helyette egy 20 pontot érő irodalmi, műveltségi teszt kerül majd a diákok elé, amely a lexikális tudást méri. 
  • A második részből az összehasonlító elemzés tűnik el, helyette egy témakifejtő esszét lehet majd választani.

Mindez abszolút visszalépés, az pedig hihetetlen nagy hiba, hogy kikerült a feladatok közül a gyakorlati szövegalkotás és az érvelés

– mondta Schiller Mariann, a Magyartanárok Egyesületének álláspontját ismertetve.

A szakértő, aki maga is magyartanár, a Pénzcentrumnak hangsúlyozta:

a szövegalkotás és az érvelés kiesésével éppen az tűnik el az érettségi anyagából, ami leginkább kellene a hétköznapi élethez, az életben maradáshoz, a munka világához.

A magyar szóbeli is jelentősen átalakult: eddig a 20 tételből 6 szólt szerzők életművéről, ezt 10-re emelték. A 6 is lehetetlen volt, de a 10 teljesen elképzelhetetlen. Nem fér bele a tananyagba, hogy szerzők teljes életét megtanítsuk a diákoknak és nagyon értelme sincsen – mondta Schiller Mariann. 

Hozzátette azt is, hogy a kortárs szerzők közül szinte alig van lehetőség tanítani, holott pont ezek a művek tudnának kapuként szolgálni a diákoknak arra, hogy megszeressék az olvasást.

Azonban mindezek ellenére úgy véli, hogy az idei magyar érettségi nem lesz nehéz, sőt kimondottan egyszerűre lesz, mert be kell bizonyítani, hogy a változtatás sikertörténet.

Holott korántsem értő, kritikus olvasókat nevelünk a gyerekekből ezen követelmények mentén, pedig a cél az lenne. És a szóbeli követelmények sem ebbe az irányba mutatnak

– jegyezte meg személyes véleményként az egyesület tagja. 

Forrás:https://www.economx.hu/belfold/magyar-erettsegi-kritika-uj-nat.789201.html

Részvény: