Komoly piaca lehet az elektromos buszoknak, Magyarország az élre törhet

Állítólag a kínai BYD járműgyártó fog elektromos autóbuszokat készíteni.

Az Mfor információi szerint aláírás előtt áll egy igen komoly kapacitású buszgyár létrehozásáról szóló szerződés, amely Szeged közelében létesülhet. Az uniós irányelvek és előírások miatt a közösségben nagyon komoly piaca lesz az elektromos buszoknak.

2023 első félévében

421 eladott elektromos busszal a Solaris volt az európai piacvezető,
a MAN követte a második helyen,
a képzeletbeli dobogóra a BYD-Alexander Dennis páros fért még fel,
a negyedik helye szerezte meg a BYD,
az ötödik helyre egy másik kínai vállalat, a Yutong került.
Az idei első félévben 45 százalékkal több elektromos buszt adtak el a kontinensünkön.

A tisztán elektromos buszok aránya az új járművek piacán bőven 30 százalék feletti, a hibridekkel együtt pedig a környezetbarát járműveké meghaladja az 50 százalékot. A nemzeti buszstratégiában szerepel egy olyan elv, amely szerint 2022-től, támogatásból kizárólag elektromos autóbuszok helyezhetők forgalomba a 25 ezer főnél népesebb településeken. A Volánbusz célja, hogy 2020-hoz viszonyítva 2030-ig a helyi autóbuszállomány ötven százaléka, 2050-ig pedig a teljes autóbuszpark ötven százaléka elektromos jármű legyen.

Tovább fiatalodhat a Volánbusz flottája
Modern, felszerelt buszokat kap a társaság.

Az ismertebb hazai márkáknak, így a Credobus típusokat fejlesztő és gyártó Kravtex-Kühne csoportnak és az Ikarusnak is van teljesen elektromos modellje, de kevés. A 2022-es adatok alapján a BYD jelenleg a magyar villanybusz-piac éllovasának számít 72 értékesített járművel. Ezek többsége a társaság komáromi gyárában készült, az is inkább exportra.

Az elektromos BYD buszok száma ugyanakkor az idén jelentősen nőtt, hiszen májusban és júniusban negyvennyolc darab Komáromban gyártott eBus-t adtak át, ezek Győr, Zalaegerszeg, Szolnok, Szeged és Eger helyi közlekedésében álltak forgalomba. A járműveket a városok önkormányzatai és a Volánbusz közösen, a Zöld Busz Program keretében szerezték be, több mint nettó 6,5 milliárd forint értékben. Egy-egy eBus járművet nettó 142,5 millió forintért vásároltak meg. A kínai BYD buszok egyébként Salgótarjánban Tatabányán, Pécsen, Komáromban és Révkomáromban valamint Miskolcon is közlekednek.

Az Mfor információi szerint a komáromi üzemnél jóval nagyobb buszgyár létesítéséről szóló tárgyalások célegyenesben vannak.

A lap úgy értesült, Szeged Város Önkormányzata egy szerződés aláírására készül a kínai BYD elektromos járműgyártóval, amely egyrészt egy elektromos autóbusz-gyár létrehozásáról szólna a város közelében, egy 200 hektáros területen. Ehhez kapcsolódóan egy 50 hektáros akkumulátorgyár is tervben van, amely az elektromos autóbuszok működtetéséhez állít majd elő speciális, nagy teljesítményű akkumulátorokat a Szegedtől 20 kilométerre lévő Kisteleken.

A városvezetés az akkumulátorgyár létesítését cáfolták:

Botka László polgármester irányításával rendszeresek az olyan találkozók, amelyeken Szeged és környéke potenciális fejlesztési lehetőségeiről tárgyal a városvezetés külföldi és hazai befektetőkkel, nem akkumlátorgyárról. Amint a tárgyalások előrehaladottabb szakaszba lépnek, tájékoztatni fogjuk a közvéleményt.

Orbán Viktor a múlt héten Sencsenben tárgyalt Vang Csuan-fuval, a világ legnagyobb elektromosautó-gyártó cége, a kínai BYD alapító-elnökével. A társaság autógyárában a magyar kormányfőnek tájékoztatást adtak többek között a BYD magyarországi tevékenységéről – a komáromi autóbuszgyár és a fóti akkumulátor-összeszerelő üzem működéséről –, és bemutatták a BYD által készített legmodernebb elektromosautó-modelleket.

Hova tűntek az elektromos autók a kereskedésekből?
Egyre több autógyártó nem tud elektromos kocsikat szállítani a kereskedésekbe a gyártási ellátási hibák miatt. De még így is megéri várni az új járművekre.

Forrás:https://www.economx.hu/gazdasag/elektromos-buszok-gyartas-kina-byd.779324.html

Részvény: