Háború tört ki a kikötőkért a Duna budapesti szakaszán: kiszorítanák a magyar cégeket

A Dunai Építési Szabályzat módosításával az újlipótvárosi kikötőkbe a külföldi tulajdonú, nagy szállodahajókat engednék be. A Személyhajósok Szövetségének elnöke szerint a tervek első ránézésre valóban rejtenek olyan veszélyeket magukban, amitől a hajós cégek tartanak.

Veszélyben érzik nem csak magukat, de a Duna környezetét és a part környékén lakókat is a magyar személyszállító hajósok. A Duna egyes partszakaszainak rendezésére és a kikötők újraosztására szolgáló tervek szerint ugyanis az újlipótvárosi kikötőkbe a mostani, kisebb magyar cégek helyett a külföldi tulajdonú, nagy szállodahajókat engednék be – írja közleményében a Személyhajósok Szövetsége.

A Duna partszakaszainak átrendezése egyelőre még csak terv, hisz most készül a Dunai Építési Szabályzat módosítása, a szövetség szerint azonban amennyiben a tervet megvalósítja a főváros, akkor veszélybe kerülhetnek a kisebb magyar cégek, akik jelenleg az újlipótvárosi kikötőkben állomásoznak.

Mindemellett az itt lakóknak sokkal nagyobb forgalomra kell számítaniuk a hajókhoz tartozó buszok miatt, amelyek folyamatosan szállítják az utasokat. A jelenleg kiépített parti áram sem elegendő a kabinos hajók kiszolgálására, így a generátoruk állandóan üzemelne az adott partszakaszon, ez a közeli lakóépületek számára biztosan zavaró lesz, hiszen az eddigi lakói panaszok is a zajjal és a rendezetlen működéssel összefüggésben fogalmazódtak meg.

Több hajós cég tart attól, hogy amennyiben a szabályzat elemeit változtatás nélkül rendeletbe foglalják, akkor a teljes hajózási ágazat ellehetetlenülhet, a hajós közszolgáltatási- és rekreációs szolgáltatások elérhetetlenné válnának a társadalom jelentős része számára.

A tervek első ránézésre valóban rejtenek olyan veszélyeket magukban, amitől a hajós cégek tartanak, de természetesen reméljük, hogy a végső döntés előtt tekintettel lesznek a döntéshozók mindegyik érintett fél érdekeire és megnyugtató eredménnyel zárul az egyeztetés

– mondta Varga Zsolt, a Személyhajósok Szövetségének elnöke.

A terv megvalósulása esetén a kisebb személyszállító hajós cégek kénytelenek lesznek más, jóval kintebb, távolabb eső kikötőket keresni, ahol meg tudnak állni. Ez jelentős környezeti hatással jár, hiszen a kintebb eső anyakikötőjükből „üresjáratban” kell bejönniük a belvárosba és ott egymásra várakozva kell felvenniük az utasokat.

A csoportos turizmus mintegy nyolcvan százalékát lefedő hazai személyszállító hajózásnak mindez hatalmas költségnövekedést jelent, a kisebb cégek pedig nem is biztos, hogy elbírják ezt a plusz terhet. A szállodahajók menetrendje ráadásul több évre előre meg van írva, egy ilyen változás pedig azt jelenti, hogy a bizonytalan kikötő kapacitás, forgalmi helyzetek és az ebből adódó korlátozások miatt a szervező, üzemeltető vállalkozások a megbízható és kiszámítható célkikötők felé orientálják a menetrendjüket, mint például Bécs vagy Pozsony.

Kész az új Duna-híd: száz évig biztosan szolgálni fog

Elkészült a mederzárás az új Duna-hídon, létrejött a kapcsolat a paksi és a kalocsai part között, előállt az a végleges statikai váz, mely az átadást követően legalább 100 évig átkelőként fog szolgálni a folyam felett.

Forrás:https://www.economx.hu/belfold/szemelyhajosok-szovetsege-kikotoosztas-ujlipotvaros-duna.787494.html

Részvény: