Az Egyesült Államok Kongresszusa törvényjavaslatot készít elő Oroszország agresszor országként történő elismeréséről

         Az Egyesült Államok Kongresszusának vezetése egy olyan törvényjavaslat gyors bevezetésén dolgozik, amely Oroszországot agresszor államként ítélné el, de szó sincs arról, hogy az Oroszországot a terrorizmus szponzoraként ismerjék el. Erről a The Hill című amerikai kiadvány számolt be. A kiadvány szerint egy ilyen elismerés újabb szankciós jogosítványokat adna az amerikai elnöknek az orosz tisztviselőkkel szemben. Az amerikai képviselőház republikánusainak segítője azonban „félszívű” válasznak nevezte a lépést Zelenszkij elnök azon követelésére, hogy az Egyesült Államok ismerje el Oroszországot a terrorizmus szponzoraként.

         Idén augusztusban a Politico azt írta, hogy az amerikai külügyminisztérium attól tart, hogy Oroszország felkerül a terrorizmust támogató országok listájára, ez ugyanis veszélyeztetheti az ukrán fekete-tengeri kikötők gabonakiviteléről szóló megállapodást. A Biden-adminisztráció a gabona-megállapodás meghiúsulása mellett a publikációban meghatározottak szerint attól tartott, hogy megszűnik az Oroszországgal a nukleáris anyagokkal kapcsolatos együttműködés.

         Ha elfogadják, a törvényjavaslat lehetővé teszi a Fehér Ház számára, hogy egyszerűsített módon szankciókat vezessen be orosz tisztviselőkkel szemben. The Hill megkapta annak a dokumentumnak a tervezetét, amelyben a szöveg szerint az amerikai elnök agresszor országgá nyilváníthat majd minden, az Ukrajna elleni támadással kapcsolatos államot. Ennek megfelelően nem csak Moszkváról beszélhetünk, hanem néhány szövetségeséről is ebben a háborúban – Minszkről és Teheránról.

         Három, Kijevet támogató amerikai közszervezet ellenezte az ilyen törvénytervezetet a Fehér Házhoz benyújtott fellebbezésben. Attól tartanak, hogy ez az Oroszország elleni szankciók enyhítéséhez vezethet. A fellebbezést az Amerikai Ukrán Kongresszusi Bizottság, az Egyesült Balti-Amerikai Nemzeti Bizottság és az „Razom” („Együtt”) ukrán szervezet írta alá. A kongresszusi képviselők és a szenátorok a Fehér Házhoz fordultak azzal a kéréssel, hogy ismerjék el Oroszországot a terrorizmus támogatójaként, amit Kijev követel Washingtontól. A Biden-kormányzat azonban ellenzi ezt a döntést. Úgy vélik, hogy ez csökkenti a Washington és Moszkva közötti interakció lehetőségeit.

         Ezenkívül az Egyesült Államoknak korlátozásokat kell bevezetnie Oroszország partnereivel szemben, amelyek között szerepel a világ két legnagyobb országa: Kína és India. Számos szakértő kétségbe vonja azt is, hogy Oroszország megfelel a terrorizmus szponzora jogi kritériumainak, megjegyezve, hogy a törvény túl laza értelmezése problémákat okozhat Washington számára a jövőben.

         A republikánus kongresszusi képviselők asszisztensei azt mondták a kiadványnak, hogy a szövegtervezet az adminisztráció és a Kongresszus vezetése közötti megállapodás stádiumában van. Bírálták az adminisztrációt is amiatt, hogy nem szabott ki komoly szankciókat az Oroszország ellen. „Zelenszkij Oroszországot a terrorizmus állami szponzoraként kérte, ehelyett a Biden-kormányzat azt mondta, hogy nem támogatja őt, hanem olyan alternatív definícióval állt elő, amely nem is létezik az Egyesült Államok belső vagy nemzetközi jogában – nincs jogalapja” – mondta a kiadványnak a tárgyalásokban jártas kongresszusi képviselő. „Ez egy félkegyelmű PR-lépés, amely semmivel sem bünteti Oroszországot, és nem segíti az ukrán népet” – tette hozzá a kongresszusi képviselő.

         Az Egyesült Államok Kongresszusa ebben az esetben szokás szerint két, egymástól teljesen eltérő nézetet valló kongresszusi csoportra lesz „vágva”. Azonban még december elején Anthony Blinken amerikai külügyminiszter azt mondta: „Jelenleg a Kongresszussal dolgozunk azon jogszabályokon, amelyek segítenek megkerülni a „terrorizmus állami szponzora” definíciójával kapcsolatos problémákat, aminek… nemkívánatos következményei vannak.” Ez arra utal, hogy a kongresszusi képviselők között bizonyos döntési egység uralkodik – szükséges a szankciók szigorítása. Korlátozni Teheránt, Moszkvát és Minszket mindenben, ami katonai vagy kereskedelmi tevékenységgel kapcsolatos. Még ha e határok elérése csak az Oroszország „agresszor államként” való meghatározásával lehetséges is, ez nem jelenthet akadályt nemcsak az USA, hanem az EU számára sem.

         Az ukrán kormány tisztviselői elismerték, hogy az agresszor állam státusza nem felel meg azon kérésüknek, hogy Oroszországot a terrorizmust támogató államként ismerjék el, de támogatja az intézkedést, hogy Oroszországot terrorcselekményeket elkövető államként lehessen leírni, és általában támogathatja egy külön kifejezés bevezetését, ha az további eszközöket biztosít az agresszor állam terrorcselekmények elkövetése miatti megbüntetésére.

         Az ilyen döntések elfogadása hozzájárul a béke leggyorsabb megérkezéséhez. Az USA, mint „világrendőr”, példát mutat az összes többi nagy országnak és nemzetközi szervezetnek abban, hogy hogyan kell kezelni az Oroszország és két „csatlosai” tevékenységét. Annak ellenére, hogy a Biden-adminisztráció vonakodik Oroszországot „terrorista államként” elismerni, az Egyesült Államok politikusainak többsége közös álláspontot képvisel az Oroszországgal kapcsolatban – az ország elleni harcnak nagyszabásúnak és teljes mértékben jogilag alátámasztottnak kell lennie.

Részvény: