A recruiterek keresettebbek, mint az IT szakemberek? Mi történik Magyarországon a munkaerőpiacon?

A munkaerő toborzási piac elmúlt egy évének történetét áttekintve látható, hogy teljes a zűrzavar, lassan a munkaerőt keresőből lesz munkakereső, aki lehet, hogy mégsem váltana. A vállalatok pedig azon törik a fejüket, hogy lassan egyszerűbb munkaerőt klónozni, mint találni. A közelgő március 24-25-i recruiTECH toborzási konferencia kapcsán kérdeztük Mészáros Mariannt, a Deutsche Telekom IT Solutions HR igazgatóját, és Toldi Gábort, a rendezvény főszervezőjét.

A március 24-25-i recruiTECH esemény médiatámogatója a Portfolio. A rendezvényre az egyéni és csoportos jegyek még elérhetőek.

Napjainkban az adatok azt mutatják, hogy a LinkedIn felületén több HR-hez kapcsolódó állás van meghirdetve, mint IT-s pozíció. Mi vezetett ide, illetve mik lehetnek ennek a tendenciának a hatásai?

Toldi Gábor: A trendet indukáló folyamat egyértelműen a pandémia kitöréséhez és lefolyásához köthető.

Két évvel ezelőtt a COVID hatására megtorpanó gazdaság jellemzően befagyasztotta a kereséseket, és egy hosszabb lélegzetvétel után 2021 első két negyedévében jött a drámai fordulat, amikor minden pozíció újranyílt és újra felpörgött a munkaerőigény.

Ez nem csak hazánkban, hanem Európában, az USA-ban és Kanadában is hasonlóan zajlott. Így pillanatok alatt mindenki recruitereket akart találni. A vállalatok hirtelen elkezdtek digitalizálni és átállni egy újfajta munkavégzési modellre, ami az IT-hoz kapcsolódó pozíciókra történő kereséseket az egekbe lökte, mindemellett azonban a pandémia elején a munkavállalók inkább passzívak maradtak és jobban ragaszkodtak az állásukhoz, a biztonságos közeghez. Tehát praktikusan a gazdaság ment tovább, volt egy gazdasági növekedés, de nem szabadult fel annyi munkaerő, mint amennyit hirtelen vártak. Egy telített munkaerőpiaci helyzetben kerestünk nagyon magasan kvalifikált embereket. A vállalatok rájöttek, hogy ha ezt külső szolgáltatókkal kell megoldani, akkor az elképesztő összegeket fog felemészteni, emiatt a vállalatok dandárja házon belül próbálja a toborzási kapacitást növelni, és ezért van ez a nagy kereslet.

Egy további ok lehet, hogy sajnos a toborzási szakmában óriási fluktuáció van. Nagyon sok a pályát elhagyó, vagy inkább a pályát csak ugródeszkának használó munkavállaló. A fiatal egyetemisták bemennek egy toborzási céghez, és nagyon hamar, 1-2 év alatt eljutnak odáig, hogy soha többé nem szeretnének ezzel foglalkozni. Vagy azért, mert nem voltak jól betanítva, vagy azért, mert nem azt látják, ami a szakmának az igazi szépsége, vagy nem kaptak lehetőséget, vagy egyszerűen tényleg más típusú feladatot akarnak csinálni, és ez sokkal inkább a toborzói szakmának a jelenlegi feladatáról és a megváltozott szerepköréről szól.

Mészáros Mariann: A fentiek mellett sok esetben a „toborzási kapacitás házon belülre hozatalának” indoka az is, hogy a megfelelő üzletértés és az ehhez szükséges munkaerő megtalálása immár nem csak stratégiai követelmény – pont a telített munkaerőpiaci helyzetnek, illetve a globális keretek valós megjelenésének köszönhetően -, de hatalmas kockázat is egy vállalat számára „nem teljesítés” esetén. 

A HR (stratégiai) szerepének újragondolásakor nem lehet megkerülni a megfelelő humánerőforrás megszerzési / megtartási képességének eszközeit, megoldásait, illetve hogy a szakma milyen eszközökkel is képes támogatni az üzleti szférát.

Mészáros Mariann, Deutsche Telekom IT Solutions Vice President HR
Mészáros Mariann, Deutsche Telekom IT Solutions Vice President HR

Gábor, két évvel ezelőtt a HRPortal-on megjelent interjújának első sora, hogy “A recruitment aranykorának vége, kevesebb pénzből és emberrel kell jobb eredményt hozni.” Ezzel az állítással a mai napig egyetért?

T. G.: Tartom a véleményem, annak az időszaknak már vége, amikor korlátok nélkül lehetett költeni a toborzásra, egészen „vad” megoldásokat kipróbálva.

A vállalatok egyre inkább tudatosak és fókuszáltak, ezáltal a hangsúly a megtérülésre helyeződik át. Most is jelentős összegeket áldoznak a toborzásra, de a kísérletezés időszaka már a múlté.

Mindeközben azt gondolom, hogy olyan szintre jutott a toborzási szakma, ahol még sosem járt. Ezt legjobban Josh Bersin – a szakma nemzetközi szaktekintélye – fogalmazta meg egy mondatban: „the recruitment function is a business critical function from now on”. Tehát az üzlet szempontjából egy olyan kritikus szegmenssé vált a munkaerőtoborzás, hogy ha nem vagy sikeres ezen a fronton, elbukod az üzletedet. Ez ma a meghatározó elv, hogy megfelelő időben és minőségben tudod-e rendelkezésre állítani a munkaerőt, hogy megfelelő budget-en belül maradsz-e, és hogy tartósan ott marad-e a felvett munkavállaló vállalatnál.

Toldi Gábor, a recruiTECH toborzási konferencia főszervezője
Toldi Gábor, a recruiTECH toborzási konferencia főszervezője

M. M.: Egyetértek azzal, hogy amikor magáról a recruitment tevékenységről beszélünk, egyre tudatosabban nézi az üzlet és a HR szakma is, mire mennyit költ és hogyan tudja a költésének a sikerességét mérni. Azzal azonban nem értek egyet, hogy a „kísérletezés időszaka a múlté”. Pont a toborzási képesség üzleti kritikussága és a munkaerőpiaci telítettség – így bizony a „jelölt hiány” – miatt, az elmúlt és az idei évet is a kísérletezés időszakának tartom.

Bármi új, más, átszabott, merész, amivel felkeltjük a potenciális jelöltek érdeklődését, ami akár minimális versenyelőnyhöz juttatja az adott vállalatot az ugyanazon a munkaerőpiacon keresgélő versenytársakhoz képest, ‘aranyat’ ér.

Vállalatunk is bevezetett és kutat olyan megoldásokat és eszközöket, amelyekre évekkel ezelőtt biztos, hogy nemet mondtunk volna, egyszerűen azért, mert nem tartott még ott a piac.

Mi a véleményük, mik a legfontosabb skillek, amelyekkel egy jó recruitment szakembernek rendelkeznie kell azért, hogy kitűnjön a piacból?

T. G.: Ma egy jó recruitment szakembernek egyértelműen magas szintű digitális érzékenységgel kell bírnia. Értem ez alatt, hogy el kell tudnia igazodnia a közösségi média felületeken, értenie kell a konverzió marketinget és azt, hogy hogyan lehet jelölteket felkutatni a leghatékonyabb szoftverekkel és digitális megoldásokkal. Enélkül bármelyik toborzó kudarcra van ítélve.

A másik szempont a piac és az üzlet értése, ami egyébként gyakran hiányzik. Még mindig nagyon sok generalista recruiter van a piacon, amikor egyre inkább specialistára van szükség.

Az egyes szakmák potenciális jelöltjeinek felkutatásához más és más tudás és kompetencia kell. A harmadik szempont pedig az interperszonális készségek, az asszertivitás, a jó kommunikációs képesség, ami nélkülözhetetlen ebben a munkakörben a sikerhez.Ha plusz egyet kéne még mondani, akkor az a kitartás: mert aki ma a recruitment szakmában dolgozik, az nagyon sok elutasítással és sokféle kudarccal kell, hogy találkozzon a napi munkája során.

M. M.: A fentiekkel maximálisan egyetértve szerintem

a recruitereknek fontos még a stressztűrő képesség, hiszen jelenleg erős a verseny, és ennek megfelelően a feszültség is minden szervezetben.

Habár általában nem emlegetjük, de az intuíció sem hátrány egy jó recruiternél. Én kiemelten értékelem, ha a kollégáim mernek a megérzéseikre hallgatni.

Mitől lesz sikeres ma egy vállalatnak a toborzása?

T. G.: Egy sikeres toborzási szervezetnek ma 3 dolgot biztos, hogy nagyon jól kell csinálnia. Az első az az, hogy minden egyes online forintot megtérülés alapon kell elköltenie. Tehát bármit hirdet bárhol a vállalat, legyen az LinkedIn, Facebook, Profession.hu vagy Google adverts, tudnia kell, hogy az elköltött összegekből hány jelentkezője volt. Ezt napjainkban csak a vállalatok töredéke tudja elmondani magáról Magyarországon, de nemzetközileg is sok tér van a fejlődésre. A másodikként a pályázói management rendszert (ATS) emelném ki, melynek segítségével strukturáltan lehet menedzselni a jelölteket és a felvételi folyamatokat. Ebben megint csak nagyon eltérő használati szokások vannak, mind a szakmában, mind a vállalatoknál. Az ATS ennél még többet is adhat: a karrier oldallal, esetleg hiring manager modullal, statisztikai modullal, automatikus előszűréssel és jelölt pool építésével. A harmadik a belső munkaerőpiac tudatos menedzselése. Nyilván vannak olyan kivételek, ahol nagyon belterjes egy vállalat, és ott az a stratégia, hogy hozzunk be kívülről kompetenciát, de nem ez a jellemző, ez inkább a kivétel. A legtöbb vállalat sajnos arról feledkezik meg, hogy van egy saját szervezete, amiből lehetne építkezni.

M. M.: A fentiekhez még hozzátenném a targetált marketinget, hiszen nagyon nem mindegy, hogy melyik célközönséghez tudatosan hogyan jutunk el.

A jelöltek sokkal tudatosabbak a piacon, immár a vállalat megy a jelöltért, és a hitelesség, megfelelő megszólítás nélkül “eleve rossz az indulás”.

A Gábor által említett harmadik szemponthoz még annyit fűznék hozzá, hogy a tudatos belső karrierutak kialakítása, tudatosítása a szervezetben nem kis feladat a HR és az üzlet számára sem, a megtartási képessége egy vállalatnak a közeljövőben azonban felértékelődik. Kihívásos terület, mert “mindenre hat”, pénzügyileg, szakmailag és kulturálisan is megköveteli a partneri együttműködést az átadó/átvevő területek és a jelölt között.

https://www.portfolio.hu/gazdasag/20220302/a-recruiterek-keresettebbek-mint-az-it-szakemberek-mi-tortenik-magyarorszagon-a-munkaeropiacon-528451

Részvény: