Továbbra is magas, 25 százalékos éves inflációt érzékeltek a 19-29 évesek május elején, ez nem jelent lassulást a februárban mért éves szinthez képest. Nagytöbbségük, 72 százalék keres olcsóbb, akciós vagy saját márkás élelmiszereket. A fiatalok többsége nem számít arra, hogy az év végére enyhülne az inflációs nyomás.
Bár az infláció a hivatalos adatok szerint lassulóban van, a fiatalok ezt nem igazán érzik – derül ki a K&H második negyedéves ifjúsági indexéből.
A 19-29 éves korosztály tagjai szerint ugyanis 2022 májusa és ez év áprilisa között 25 százalékos volt az éves infláció, februárban ugyanilyen egy éves időszakra visszamenőleg 26 százalékos szintről beszéltek, míg a szóban forgó hónapokban 21,5 és 25,4 százalékkal nőttek az árak éves összevetésben.
Varga Mihály a Reutersnek: Ha szerencsénk van, már novemberben 10 százalék alatt lesz az infláció
Decemberre 7-8 százalékra lassul a magyar éves infláció a júniusi 20,1 százalékról, ami elősegíti a gazdaság fellendülését – mondta Varga Mihály pénzügyminiszter a Reutersnek, hozzátéve, hogy egyelőre nincs szükség további intézkedésekre a költségvetési hiány megfékezésére.
A létfenntartásra megy el minden pénzük
A kutatás eredményei szerint a huszonéves fiatalok 40 százaléka érzékelt 20 százalék alatti áremelkedést, az általuk vásárolt termékeknél, egyebek mellett élelmiszereknél, ruháknál és különböző szolgáltatásoknál. Ez javulást jelent februárhoz képest: akkor csak 34 százalékuk beszélt 20 százalék alatti drágulásról.
A hivatalos inflációs adathoz hasonló – 20-24 százalékos – inflációt tapasztalt a fiatalok 10 százaléka, szemben a februári kutatással, amikor ez 15 százalékukra volt igaz. Ezen túl májusban a válaszadók 22 százaléka, míg három hónappal korábban még 25 százalékuk mondott 40 százalék feletti árszínvonal-emelkedést.
Az infláció hatása az első és a második negyedéves felmérés szerint elsősorban a mindennapos költésekben jelent meg.
A második negyedévben a fiatalok 72 százalékára igaz teljesen vagy részben az, hogy gyakrabban választ olcsóbb vagy akciós, illetve saját márkás élelmiszereket, szemben a korábbi időszakban mért 78 százalékkal.
77 százalékról 70 százalékra csökkent azoknak az aránya, akik jobban figyelnek arra, hogyan tudnak olcsóbban vásárolni.
Ezzel párhuzamosan 70 százalék körüli szinten maradt azoké, akik ritkábban járnak étterembe, olcsóbb helyekre járnak vagy egyszerűen kevesebbet költenek.
A fiatalok 57 százalékára a drágulás eredményeként továbbra is részben vagy teljesen igaz az, hogy kevesebb mennyiségű élelmiszert vesz.
Nemigen látnak kiutat
Bár az előrejelzések – egyebek mellett a magyar jegybank prognózisa – szerint az év végére az egyszámjegyű tartományba kerülhet az infláció, a fiatalok ezt másként látják.
56 százalékuk szerint az év végére további drágulással kell számolni, idén februárban még 63 százalékuk gondolta így.
Még mindig többségben vannak azok, akik szerint emelkedőn maradnak az árak.
A második negyedévben viszont a fiatalok 21 százaléka, míg az elsőben 16 százalékuk mondta azt, hogy lassulhat az infláció.
Forrás:https://www.napi.hu/magyar-gazdasag/inflacio-fiatalok-gazdasagi-valsag-felmeres.774456.html