2024-es orosz elnökválasztás: manipuláció, hamisítás, tekintélyelvűség

         Az Orosz Föderáció 2014 óta folytat illegális népszavazásokat és választásokat Ukrajna ideiglenesen megszállt területein – a Krím-félszigeten és Szevasztopol városában, Ukrajna Donyeck és Luganszk régióinak egyes részein. 2022-től pedig Ukrajna Herszon és Zaporozsje régiójának területén. Ez év szeptembere, mint az Orosz Föderáció „új” elnökének megválasztásának időszaka, törvénytelenség miatt nem lesz kivétel. Az, hogy az Orosz Föderáció választásokat tart Ukrajna ideiglenesen megszállt területein, ellentmond a nemzetközi jog normáinak és Ukrajna alkotmányának.

         Az oroszok az ideiglenesen megszállt területek helyi lakossága körében nem találtak kellő számú „megfigyelőt” a „választásokhoz”, ezért Oroszországból importálják őket. Az orosz „választások” egy komplett bohózat és propaganda, ahol előre ismert az eredmény, sőt a részvételi arány is. Ebben az előadásban az egyik főszerepet a megfigyelők játsszák, akiket az oroszok erőszakkal szállítottak ki Oroszországból, mert a helyiek nem hajlandók részt venni ebben a „műsorban”.

         Az Orosz Föderáció jogszabályai szerint vannak úgynevezett „nyilvános megfigyelők”. Csak a „Nyilvános kamara” – egy Vlagyimir Putyin által irányított tanácsadó testület – tagjának van joga arra, hogy így nevezzék. Hiszen ő és az általa kinevezett „kormányzók” jóváhagyják a kamara vezetését Oroszországban. Ilyen oroszországi „nyilvános megfigyelők” figyelik a „választásokat” az ideiglenesen megszállt területeken. Oroszország éppen most hozott létre helyi kamarákat, de nem találtak ott kellő számú érdeklődőt.

         Peter Stano, az Európai Bizottság szóvivője viszont elítélte, hogy Moszkva „választásokat” tart Ukrajna megszállt területein. „Az Orosz Föderáció megkezdte az előrehozott szavazást az illegális, úgynevezett „választásokon” az ideiglenesen megszállt ukrán területeken. Ez a nemzetközi jog és Ukrajna szuverenitásának további súlyos megsértése” – írta Stano. „A Krím, Herszon, Zaporozsje, Donyeck, Luganszk mind Ukrajna” – tette hozzá.

         A tisztviselő azt is megjegyezte, hogy az ebben az illegális eljárásban érintett minden személy ellen büntetőeljárás indul.

         Az orosz megszálló adminisztráció erőszakkal bevonja Ukrajna állampolgárait – az ideiglenesen megszállt területek lakosait –, hogy vegyenek részt a választásokon. Zsarolást, megfélemlítést, kikényszerített útlevélkiadást, ukrán személyazonosító okmányok orosz  analógokkal való lecserélését alkalmazzák.

         A 2022-es hamis népszavazás bebizonyította, hogy az ukrán állampolgárok nem hajlandók részt venni az ilyen orosz intézkedésekben. Ezért 2023 szeptemberében az orosz hatóságok azt tervezik, hogy a már bevált taktikához folyamodnak, a „látogatóválasztást” tartanak, és több nappal meghosszabbítják a „szavazást”.

         A brit hírszerzés azt állítja, hogy az álválasztások megtartásával Ukrajna megszállt területein Putyin „Egységes Oroszországa” a Kreml ottani befolyását kívánja megszilárdítani. Ez áll a brit védelmi minisztérium hírszerzési szemlejében. Megjegyzik, hogy Ukrajna megszállt részein az orosz hatóságok szeptember 8-10-én – az Orosz Föderáció területén tartandó választásokkal párhuzamosan – ott „választásokat” terveznek. Mariupolban és a Zaporozsje régió egy részén már megkezdődött a szavazás. „Bár több mint 1000 jelölt van, hiányoznak közülük a képzett és tapasztalt jelöltek. Nincsenek olyan független jelöltek sem, akik nem tagjai a Kreml-barát pártoknak, ami azt jelzi, hogy ezek nem lesznek szabad vagy tisztességes választások” – áll a szemlében. „A Kreml közvélemény-kutatásai azt mutatják, hogy az Orosz Föderációt uraló Egységes Oroszország megszerzi a szavazatok 80%-át a négy megszállt régióban. Az „Egységes Oroszország” nagy valószínűséggel biztosítja a legtöbb lehetőséget a Kreml ellenőrzése és befolyása számára a megszállt régiók felett” – áll a szemlében is.

         Érdemes felidézni, hogy az orosz média interjúkat terjesztett külföldi megfigyelőkkel, akik csodálatukat fejezték ki a népszavazások nyitottsága és átláthatósága iránt, és megjegyezték, hogy nem észleltek jogsértést.

         A nemzetközi megfigyelők azonban nem figyeltek például arra, hogy a választási bizottságok tagjai urnákkal járták körbe az ideiglenesen megszállt területek lakóinak otthonait fegyveres orosz katonák kíséretében, vagy nem vettek észre az urnákban üres szavazólapokat, amelyeket az Oroszországhoz való csatlakozás „mellette” szavaztak.

         Ezen túlmenően ezek a „megfelügyelők” nem fordítottak kellő figyelmet arra, hogy a megszállt területeken a „választások” jelöltjei között vannak az Orosz Föderáció katonái, akik embereket kínoztak. A Kreml ezeket a kísérleteket „korai szavazásnak” nevezi, hogy „a polgárok biztonságát biztosítsa”. A valóságban azonban az orosz agresszor „gondozása” és „biztonsága” olyan kényszer, amely csak bűnözői indítékokat követ. Hiszen azért, hogy Ukrajna állampolgárait szavazásra kényszerítsék, a megszállók még az irataikat is elviszik.

         Idézni kell Abbász Galyamov polittechnológus szavait is azzal kapcsolatban, hogy Vlagyimir Putyin orosz elnök választási besorolása jelenleg jelentősen 50% alatt van. Az Orosz Föderációban a választások a rezsim gyengeségének pillanatát jelentik, mert a kívánt eredmény érdekében nagyszabású hamisításokhoz kell folyamodni, ami újabb lázadáshoz vezethet. Emlékeztetett arra, hogy 2014-2015-ben az orosz elnök besorolása időszakosan elérte a 76 százalékot, 2020 januárjára azonban 45 százalékra esett vissza, majd ezeket a számokat már nem publikálták az Orosz Föderációban.

         Az Orosz Föderáció választási rendszerének végleges leépülésére utal az orosz megszálló hatóságok azon szándéka, hogy Ukrajna Donyeck, Luganszk, Zaporozsje és Herszon régióiban ideiglenesen megszállt területeken tartsanak választásokat a helyi „hatóságokba”. Ez a rendszer nem tekinthető úgy, hogy biztosítja a demokratikus normák és szabadságjogok érvényesülését a társadalomban.

         Illegálisnak kell viszont elismerni a külföldi megfigyelők részvételét a választásokon Ukrajna ideiglenesen megszállt területein. Az ilyen személyek ténylegesen bűnrészesekké válnak az agresszor állam bűneiben. A tavalyi népszavazásokon Ukrajna ideiglenesen megszállt területein az orosz Központi Választási Bizottság szerint 166 külföldi megfigyelőt akkreditáltak, akik ellen akkor nem alkalmaztak szankciókat.

         Az Orosz Föderáció illegális lépései az ideiglenesen megszállt területeken a választásokkal kapcsolatban ismét megerősítik, hogy Kijev és Moszkva között nem lehet béketárgyalásokat folytatni mindaddig, amíg az orosz csapatok ki nem vonják Ukrajna nemzetközileg elismert területeiről. A nemzetközi közösségnek el kell ismernie az Ukrajna ideiglenesen megszállt területein megtartott választások eredményét, amelyeknek nincs jogi következménye. Az ilyen választások szervezőivel szemben nemzetközi szankciókat kell alkalmazni. A választások aktív résztvevői ellen is büntetőeljárást kell indítani az Oroszországban uralkodó rezsim javára elkövetett kirívó visszaélésekben és erőszakban való közreműködésük miatt.

Részvény: