Viszonylag olcsón jutunk csúcstechnológiához, mondta Lázár János a 850 milliárd forint fölött járó Budapest-Belgrád vasútvonalról

Hosszú interjúban beszélt az építési és közlekedési miniszter a kínai kapcsolat fontosságáról, az ukrajnai háborúról, a vasút- és autópályaépítkezésekről, az elmúlt tíz év előkészítetlen és átgondolatlan állami beruházásairól, de új nevet adott a rákosrendezői fejlesztésnek is.

Nagyinterjút adott Lázár János építési és közlekedési miniszter a Portfoliónak. A beszélgetés során számos témát érintettek, a miniszter nem meglepő módon a kormányzati narratívát erősítette, legyen szó akár

  • a kínai-magyar kapcsolatok szorosabbra húzásáról – szerinte ez tudatos stratégia, nem rögtönzés, 
  • Európáról, ami gazdag, de szerinte már meggyengült, és “a bambaság évtizedeiből ébredezik”.
  • vagy az ukrajnai háborúról , ami szerinte polarizálja a világhatalmakat és a gazdságpolitikát, a világgazdaság újrafelosztása zajlik, amiben újra kell gondolni a magyar mozgásteret, és természetesen ki kell belőle maradni, de megőrizni közvetítői képességet. 

Lázár János szerint Magyarország azért fontos Kínának, mert tagállamként engedhet be kínai technológiákat az uniós piacra. Példaként a Budapest-Belgrád vasútvonalat hozta, ahol a biztosítóberendezés lesz kínai, elsőként az EU területén, ebből szerinte Magyarország is gazdasági előnyre tehet szert, mert 

viszonylag olcsón jutunk hozzá ehhez a csúcstechnológiához.

Mindezt egy összességében már 850 milliárd forint feletti költségű, folyamatosan dráguló és éppen elakadt beruházással kapcsolatban.

A kínai médiában simán megírták azt, amit az építési minisztérium nem ismert el, vagyis hogy leállt a Budapest-Belgrád-vasútvonal építése

A Telex tavaly szeptemberben írta meg, hogy leálltak a vágányépítési munkálatok a Budapest-Belgrád-vasútvonal magyarországi szakaszán. Az ÉKM akkor hárított, a kínai média ellenben most nyíltan beszámolt arról, hogy fennakadások voltak, de mostanra minden megoldódott.

Kitért ugyanakkor arra is hogy drága a vasútépítés, amire szinte lehetetlen forrást találni Európában, ezért kell szerinte a kínai tőke, és ez segíti majd hozzá Magyarországot, hogy 

közlekedési értelemben kulcsállammá váljon, keletről elsősorban rajtunk keresztül vezessenek utak Nyugat-Európába.

A vasútvonal szerinte jövőre kész lesz, a teherforgalom pedig költségvetési bevételeket fog hozni. Ahogy az autópályák is, azért minél több négysávos utat akar, szerinte 5-6 év alatt közel meg is duplázódhat.az autópályákból a kincstárba befolyó jelenlegi 600 milliárd forint .

Szóba került a V0-ás vasútvonal is, ami Lázár szerint 6 milliárd euróba fog kerülni, és szintén kínai közreműködéssel épül majd. A reptéri vasútvonalról is beszélt, azt mondta, még eldöntendő kérdés, hogy a meglévő MÁV-hálózatba kapcsolva valósuljon meg vagy sem. 

Lázár János kritizálta a kormányzat elmúlt tíz évét, amikor szerinte

előkészítetlenül és átgondolatlanul

költött az állam 28 ezer milliárd forintot iskolákra, óvodákra, egyetemekra, autópályákra, gyorsforgalmi utakra, úthálózatra és vasútfejlesztésekre. Jelezte, arra törekszik, hogy 10 százalékban maximálja az állami beruházásokon elérhető nyereséget. Ugyanakkor igyekezetet magyarázatot adni arra is, hogy miért nem volt korábban szempont a költséghatékonyság: “Érdekünk volt, hogy állami eszközökkel feltőkésítsünk építőipari vállalatokat.”

Lázár János emellett új nevet adott a mini és maxi Dubajnak is csúfolt rákosrendezői fejlesztésnek:

új, millenniumi városnegyed beruházásnak nevezné.

Megvolt a mini-Dubaj-szavazás, a Fidesz-KDNP szabad kezet adott az arab befektetőnek

A kormánypárti képviselők megszavazták a mini-Dubaj-törvényt: az állam eladja a rákosrendezői területet az arab befektetőnek. Lehetőség szerint nem kell majd közbeszerzési eljárásokat lefolytatni, és a projekt megkapja a különféle szabályok alól mentesítő nemzetgazdasági szempontból kiemelt minősítést. Idén év végéig tart a hulladék elszállítása a területről, a felszín alatti kármentesítés tervezése 2025 őszére várható.

Forrás:https://hvg.hu/gazdasag/20240521_lazar-janos-interju-a-portfolion-kinai-toke-vasutepites-budapest-belgrad-rakosdubaj-mini-dubaj

Részvény: