Trump vámjai miatt pánik tört ki, megrohanták a kereskedőket az amerikaiak

Trump 25%-os autóipari vámjai azonnali láncreakciót indítottak el az amerikai piacon, az árnövekedéstől tartó vásárlók máris megrohanták a kereskedéseket. A gyártók készletszintje és ellátási láncuk rugalmassága kulcsfontosságú a költségek csillapításában – különösen az alacsony készlettel rendelkező Toyotánál sürgető a helyzet. Az áremelkedés mellett a havi törlesztőrészletek és biztosítási díjak is nőnek, ami a fogyasztókat egyre inkább a használt autók piacára tereli.

Donald Trump múlt héten bevezetett 25%-os vámtarifája az importált autókra rövid időn belül érezhető áremelkedést idézhet elő az amerikai piacon. Az elemzők szerint a fogyasztók sietve igyekeznek még a drágulás előtt autót vásárolni, különösen azokból a modellekből, amelyek már a vámok életbe lépése előtt beérkeztek az országba – számolt be a Reuters.

A legnagyobb előnyben azok a gyártók vannak, amelyek nagy készletekkel rendelkeznek – ilyen például Ford vagy Hyundai –, míg a Toyota szűkös, alig egyhónapos raktárkészlete miatt hamarabb kényszerülhet áremelésre.

A vámtarifák nemcsak a kész autókat, hanem az autóalkatrészeket is érintik – motorokat, váltókat és elektromos komponenseket –, így fokozatos, de gyorsan jelentkező áremelkedés várható a részben belföldön összeszerelt járműveknél is.

Mivel az importált alkatrészek az autók végső árának akár 40–80%-át is kitehetik, az elemzők szerint a kiskereskedelmi árak 8–16%-kal is emelkedhetnek.

A költségnövekedés csökkentése érdekében a gyártók és a kereskedők tárgyalásokat folytatnak, amelyek során például alacsonyabb kereskedői profitot, csökkentett értékesítési célokat és kedvezőbb finanszírozási feltételeket kínálnának.

A fogyasztók számára a legnagyobb hatás a havi törlesztőrészletek és biztosítási díjak emelkedése lehet.

Az elemzők szerint a havi kiadások 5–7%-kal is nőhetnek, és mivel az amerikai vásárlók 97%-a lízinggel vagy hitellel vásárol autót, ez közvetlenül befolyásolja döntéseiket.

Emellett az emelkedő alkatrészárak magasabb javítási költségeket és biztosítási díjakat eredményeznek, ami sokakat a használtpiac felé terel, felhajtva annak árait is.

A gyártók közül néhány – például Bentley vagy Ferrari – nyíltan jelezte, hogy a pluszköltségeket továbbhárítják a vásárlókra, míg mások kivárnak, figyelve a versenytársak lépéseit. A Mercedes-Benz például emelte készletszintjét az USA-ban, hogy tompítsa az áremelkedés hatásait. A Toyota ugyan egyelőre nem emel árat, de az alacsony készlet és a keresett hibridmodellek miatt május elejétől fokozatos áremelkedésre lehet számítani.

Egyes modellek – például a Honda CR-V, Chevy Trax és Subaru Forester – különösen érzékenyek lehetnek az árakra és a készletszintekre. Ezekből átlagosan 51 napos készlet áll rendelkezésre, de a „vámok előtti” vásárlási roham gyorsan leapaszthatja ezeket a készleteket is.

Ahogy a készletek csökkennek, a drágulás elkerülhetetlenné válik – különösen a gyorsan fogyó népszerű modellek esetében.

Részvény:
, ,
Megtekintések száma : 61