Orbán benzintűje

         Magyarország tavaly ősszel 480 forintba fagyasztotta be a benzin és a gázolaj literenkénti árát. A magyar ár lényegesen alacsonyabb, mint a környező országokban, különösen Romániában, ami a „benzinturizmus” oka lett. A sofőrök tömegesen indultak ki Magyarország határ menti területeire tankolás céljából. Május 27-től már csak a magyar rendszámú autókat tankolják kedvezményes áron, a többit pedig piaci áron látják el – mondta Gulyás Gergely, a Minisztertanács minisztere.

         Az alapvető élelmiszerek és az üzemanyag árának befagyasztása volt Orbán választási kampányának fő pontja. Ez azonban finoman szólva sem a legbölcsebb döntése volt a miniszterelnöknek, hiszen jelentősen érintette mind a benzinkutakat, amelyek bevétele kétszeresére, esetenként háromszorosára csökkent, mind az állami költségvetést, amelyből a fagyasztott ár és a piaci ár közötti különbség 30-40% volt. Orbán Viktor azzal magyarázta tettét, hogy ezzel meg akarja védeni a lakosságot az ukrajnai háború befolyásától. A költségvetésben keletkezett lyukat azonban egy új honvédségi támogatási adó segítségével tervezik betömni, így bátran kijelenthetjük, hogy a magyaroknak továbbra is – közvetve ugyan – fizetniük kell az üzemanyag-kedvezményért. Orbán Viktor ugyanakkor aktív ellenzője az olaj- és gázembargónak, véleményét azzal érvelve, hogy Magyarország anyagilag nem hajlandó lemondani az orosz energiaforrásokról. De jól látszik, hogy az orosz gyártású olajból származó olcsó benzin és gázolaj nem más, mint Orbán lakossági befolyásoló eszköze, aminek segítségével ő hatalmán marad.

         Az Európai Bizottság azonban jogsértésnek fogja fel a magyar kormány döntését, miszerint megtiltja a külföldi autók kedvezményes áron történő tankolását. Ez csak növeli annak kockázatát, hogy Magyarország elveszítsen bármilyen uniós pénzügyi támogatást, hiszen korábban a jogállamiság be nem tartása miatt megfosztották a kifizetések egy részét.

#benzin #EU #Orban #Magyarorszag

Részvény: