Nyomozások ciklusa: Kit szolgál az “Ukrán Nép Képviselete”?

2023 márciusában új közszervezet jelent meg Bulgáriában „Az Ukrán Nép
Képviselete” (PUN) nagyképű névvel.
A szervezet dokumentumai és kiáltványa kimondja, hogy a mozgalmat 2023
márciusában hozták létre, mint “lehetőséget a jelenlegi ukrajnai politikai rezsim
cselekedeteivel egyet nem értő ukránok milliói számára, hogy az alkotmány
keretein belül más, jobb jövőt válasszanak”. A PUN hangsúlyozza: “Míg
Kijevben a NATO-párti rezsim támogatja a háborút és a halált, mi életet és békét
kínálunk.” A közszervezet külföldre is kiterjesztette tevékenységét, ezt az orosz
ajkú állampolgárok üldözésével és elnyomásával magyarázta. Ez az első, de nem
az utolsó Kreml-barát narratíva, amelyet a szervezet eltitkol.
Bulgária nyílt adatbázisainak elemzése azt mutatta, hogy a bolgár
nyilvántartásokban nincs információ az adott szervezetről. A PUN képviselői
nyíltan terjesztették az orosz téziseket, azt állítva, hogy a hatalmat Ukrajnában
megragadták, és az ukrán nép az ország igazi urainak: az Egyesült Államoknak és
Nagy-Britanniának a túsza lett.
Tehát megállapították, hogy a PUN hivatalosan nincs bejegyezve
Bulgáriában. Előfordulhat azonban, hogy a szervezet valamilyen
magánvállalkozás nevében működik, amely jelenleg nem azonosítható. Az Ukrán
Nép Képviseletét egy ukrán állampolgár, Dmitrij Vaszilec részvételével
alapították. Dmytrij, a PUN ismert alapítója és nyomozásunk egyik szereplője az
Ukrajna elleni orosz agresszió első szakaszában kezdte tevékenységét 2014-2015
között.
2014 augusztusában kezdte meg tevékenységét a 17-es Kanal YouTube-
csatornán, ahol először mutatta meg magát. Hivatalosan a 17-es Kanal 2015-ben
került bejegyzésre Information Agency 17-es KANAL LLC néven. Az
Information Agency 17-es KANAL LLC alapítói között volt a MEDIA
COMMERCE DEVELOPMENT LLC. A MEDIA COMMERCE
DEVELOPMENT LLC híres társalapítója Zsan Vadimovics Novoszelcev, az 1+1
tévécsatorna egykori újságíróját és a GROSI oknyomozó újságírás
műsorvezetőjét kirúgták, mert együttműködött a Grom televíziós projekttel, a 112
tévécsatornával és olyan személyekkel, mint Vitalij Zaharchenko volt ukrán
belügyminiszter és a média menedzsere, Viktor Zubritsky. A Grom tévécsatornát
az ukrán tömegmédia bírálta a Donyeck és Luganszk népköztársaságok iránti
szimpátiája, az oroszbarát szerkesztői politika és az információs manipulációk
miatt.
A MEDIA COMMERCE DEVELOPMENT LLC másik érdekes társalapítója
a Tiberia Invest Llp offshore cég (alapító címe: England, London, EC1A 4AE,
128 Aldersgate Street, Barbican, UK), amely tőkéjének 99,99%-át birtokolta.
Valójában ez az egyetlen tulajdonos. Hogyan történhetett meg, hogy a PUN
“megvédi az ukrán nép érdekeit az USA és Nagy-Britannia elnyomásától”, de a
PUN alapítója a múltban nem tiltakozott a britanniai offshore projektekben való
munka ellen.

Ugyanakkor érdekes jelenséget figyeltek meg: a 17-es Kanal Ukrajnában
kevéssé ismert, de Oroszországban bizonyos népszerűségnek örvendett. A
Russia-24 szövetségi orosz tévécsatorna még egy “Adekvátok” című
dokumentumfilmet is bemutatott, amely “információkat” közölt a “17-es Kanal
hős újságíróiról”, akiknek jogait a hatóságok akkoriban elfojtották. Valószínűleg
ez az első megnyilvánulása annak az orosz tézisnek a jogok elnyomásáról és az
orosz nyelvről, amely igazolta a donbászi háború kezdetét és az Ukrajna elleni
nagyszabású orosz agressziót. 2015 februárjában az Elnöki Hivatal közelében az
ismeretlen emberek provokációt szerveztek az orosz propagandastruktúrák javára.
A 17-es csatorna médiatámogatást nyújtott az eseményhez, a tudósítást pedig a
Russia Today, a Live News (Oroszország) és az ukrán csatornák biztosították.
A 17-es Kanal egyik fő tevékenysége a „Kerítések nélkül” rovat volt, amely
tulajdonképpen a 2014. február 23-án közéleti mozgalomként létrejött „Kerítések
nélkül” közéleti szervezet tevékenységét tükrözve. A mozgalom célja a
hatalmasok lakhelyeinek meglátogatása volt. A szervezet fennállása alatt az
aktivisták felkeresték Viktor Juscsenko, Leonyid Kucsma, Leonyid Kravcsuk,
Arszenyij Jacenyuk, Julija Timosenko, Vlagyimir Bondarenko, Jegor Szobolev,
Tatjana Csornovol, Petr Porosenko és mások magánlakását.
Észrevehető közös vonás, hogy ezek az emberek mind Viktor Janukovics
ellenzéki pártjának tagjai voltak.
2015-ben Dmitrij Vaszilec-t a biztonsági szolgálat tisztjei letartóztatták, mert
segítette a Novorosszija TV orosz tévécsatornát. Ezt követően Vaszilec 2020-ban
kezdett politikai tevékenységbe: a Derzsava párt élén állt. A pártot 1999-ben
jegyezték be, majd 2020-ban új márkanevet kapott. A párt 2020-tól a “szláv
népek egységét” támogatta és a közszervezetek betiltását szorgalmazta.
Megjegyzendő, hogy az elhunyt Kiril Sztremouszov is tagja volt ennek a pártnak
(a Herszon régió orosz megszállása idején a megszálló igazgatásban
vezetőhelyettesi posztot töltött be). Sztremouszov többször is megjelent a
Vaszilec-cel közös bloggerprojektekben.
Dmitrij Vaszilec még a teljes körű invázió kezdete előtt az Orosz Föderációba
költözött, ahol később nyilvánosan támogatta az Ukrajna elleni háborút. Dmitrij
saját csatornáit és közösségi hálózatait használja az orosz propaganda
terjesztésére, ahol Vlagyimir Putyin rezsimjét dicséri, az Orosz Föderáció teljes
körű invázióját igazolja, és Ukrajna elfoglalására és megsemmisítésére szólít fel.
Az Orosz Föderáció központi tévécsatornáinak adásaiban személyesen
szorgalmazta az államhatalom és Ukrajna egész területének megragadását.
Ukrajna elnöke, Vlagyimir Zelenszkij 2022-ben aláírta a Nemzetbiztonsági és
Védelmi Tanács határozatát, amely számos politikai párt tevékenységének
felfüggesztését célozta. A Derzsava politikai párt is felkerült a listára. 2023
márciusában pedig az Orosz Föderáció kérésére az ENSZ Biztonsági Tanácsa zárt
ülést tartott, ahol a “russzofóbia problémáit” vitatták meg. Kiril Visinszkijt és
Dmitrij Vaszilec-t “a ruszofóbia tanúiként” hívták meg az Orosz Föderációból
online (de nem mint médiaszemélyt, hanem mint az “Igazságügyi Alkalmazottak
Összukrán Szakszervezete” helyettes vezetőjét).

Az ülésen Vaszilec kijelentette, hogy az “ukrán nép” érdekeit képviseli, és
hangsúlyozta, hogy a Derzsava nevű politikai pártját, amely szerinte “több tízezer
tagot számlál”, betiltották. Továbbra is előmozdította a szabványos orosz
propaganda-narratívákat, kijelentve, hogy az ukránoknak tilos “oroszul
beszélniük és gondolkodniuk”. Az “orosz nyelv elnyomásáról” szóló eszméket
terjesztett, amelyekről úgy vélte, hogy a “puccs után hatalomra jutott Porosenko-
rezsim” idején kezdődött 2014-ben”, és most a „Zelenszkij-diktátor” alatt
folytatódik. Kijelentette azt is, hogy “még a humanitárius segélyt sem kaphatják
meg azok, akik oroszul kérik azt”.
Vaszilec kétszer beszélt az ülésen: először egy bizonyos program szerint,
majd vitába kezdett Timothy Snyder amerikai történésszel, a Yale Egyetem
professzorával. Snyder hangsúlyozta, hogy Oroszország az, amelyik tönkreteszi
kultúráját és tönkreteszi nyelvét, és a “russzofóbiáról” beszélni csak egy agresszív
háború igazolásának módja.
A következtetés az, hogy Vaszilec aktívan eltereli a figyelmet az orosz
agresszióról és propagandáról. Az elhangzott beszédei azt mutatják, hogy igazolja
Oroszország tetteit, és hozzájárul az Ukrajna ellen irányuló propagandaeszmék
terjesztéséhez.

Részvény: