Megállapodott az EU az olajembargóról, Magyarország engedményekkel beleállt a javaslatba

Hétfő éjszaka végül sikerült megállapodásra jutni az EU-tagállamok vezetőinek az orosz olajembargóról. A hatodik szankciós csomag végül a vezetékes olajszállítmányokra mentességet ad, így Magyarország és még Bulgária kapott jelentősebb haladékot az alkalmazkodásra. De az unióba irányuló orosz olajimport 90 százalékát leállítják az év végéig, Magyarországnak is vállalnia kell fokozatos korlátozások bevezetését a Napi.hu értesülései szerint. Több százmillió dollárt veszíthet Putyin naponta.

Több hétnyi egyeztetés után végül sikerült megállapodni Brüsszelben az uniós tagállamok vezetőinek arról, hogy az év végéig 90 százalékkal csökkentik az Oroszországból származó kőolajimportot az államszövetségben. A javaslat elfogadását több hete Magyarország blokkolta a legelszántabban, mivel Orbán Viktor kormánya azzal érvelt, hogy szárazföldi országként lehetetlen lenne más forrásból pótolni a vezetékes olajszállítmányokat.

A patthelyzetet most azzal oldották meg a hétfő esti tárgyalásokon, hogy a Druzsba-vezeték (Barátság kőolajvezeték) hosszabb mentességet kap, első körben a tengeri olajszállítmányok vásárlását tiltják meg az Európai Unióban. Ez már a következő néhány hónapban az olajimportot 60-65 százalékkal csökkenti, míg az év végéig Lengyelország és Németország a vezetékes kőolajbehozatalát is leállítja, ami további 25-30 százaléknyi kapacitásról való lemondást jelent. 

Magyarország, Bulgária és Szlovákia azok a tagállamok, amelyek hosszabb időt kapnak az orosz olajról való levállásra: 2024-ig még importálhatnak olajat a Barátság-vezetéken keresztül.

Pánikvásárlásra még nincs szükség a kutakon, mert bár Charles Michel, az Európa Tanács elnöke is azt írta ki a Twitterre, hogy döntött a 27 tagállam az olajembargóról, egyelőre csak elvi megállapodás született. Az Európai Bizottságnak a magyar félnek kedvező módon tompított javaslatot még ki kell dolgoznia.

Dollármilliárdokat veszítő Putyin, mentes Magyarország

A tengeri szállítás az orosz kőolajimport mintegy kétharmadát teszi ki, és ha az intézkedés életbe lép, a Bloomberg számításai szerint Vlagyimir Putyin országa évente akár 10 milliárd dollárt is veszíthet a kieső exportbevételek miatt. Ez azért van így, mert a tilalom arra kényszerítené Oroszországot, hogy a nyersolajat árengedménnyel adja el Ázsiában, ahol már most is körülbelül 34 dollárral olcsóbban cserél gazdát, mint a Brent. A teljes EU-s olajvásárlásra nincs ekvivalens kereslet Ázsiában, de vélhetően Kína és India – amelyek az elmúlt időszakban nagyobb mennyiségben vettek orosz olajat – erősen alkudni fognak az új szerződéseknél, mivel Oroszország alternatív piacok nélkül maradna.

Oroszország tavaly naponta mintegy 720 000 hordónyi nyersolajat szállított az európai finomítókba a régióba irányuló Barátság vezetéken keresztül. Ez az egyharmada a napi 1,57 millió hordós tengeri szállítási mennyiségnek, amelyet a balti-tengeri, fekete-tengeri és északi-sarkvidéki kikötőkből szállítottak. A lapunk által korábban megismert uniós becslések alapján a vezetékes olajszállításokkal már csak 45-50 millió dollár napi bevétele maradhat Oroszországnak az őszig, majd ez még a jelenlegi Ural-árfolyammal számolva is is 10 millió dollárra eshet vissza. Az Ural jelenleg 35-40 dollárral is olcsóbb, mint a 120 dolláros Brent.

A Napi.hu-nak egy az ügyet ismerő forrás azt mondta, hogy Magyarország esetében is élni fog egy fokozatos olajbehozatali korlátozás a vezetékes szállítmányoknál. Vagyis hosszabb időkeret van az orosz olaj leépítésére, de ennek már egy része 2022-re is érvényes lesz. A részletszabályokat azonban még később pontosítják. Viszont Németország és Lengyelország sokkal gyorsabban állítja le az ilyen jellegű importját, ami „fájdalmas Putyinnak, mert a legnagyobb uniós vásárlóit veszíti el, ami naponta százmillió dolláros veszteséget okoz Oroszországnak.”

Néhány országnak hosszabb lesz az átmenet a tengeri szállításra vonatkozó olajtilalom tekintetében is. Bulgária számára 2024 júniusáig vagy decemberéig tartó időszakot irányoztak elő, míg Horvátország mentességet kaphat a vákuum gázolaj behozatalára, amelyet többek között benzin és bután előállítására használnak.

A magyaroknak adott kedvezmények miatt egyébként korábban több tagállam is elégedetlenkedett, de hétfőn már az átgondoltabb stratégia, valamint a felvetett, energiabeszerzési uniós támogatási programok már a kritikus balti tagállamokat is megnyugtatták. Bár hétfőn nem közöltek róla részleteket, de tervezik, hogy pénzügyileg és lobbierővel is segíti Brüsszel, hogy az orosz helyett új olajbeszállítókra állhassanak át a tagállamok.

Megvédett rezsicsökkentés, váratlan fordulat

Valamit az olajszállítások is felkerültek a listára: pont azért, hogy Oroszország nehezebben találjon piacot az EU-n kívül a nyersolajra, tilalmat terveznek arra, hogy az uniós tankerek nem szállíthatnak harmadik országokba. Egyelőre ez szintén csak elvi javaslat, de várhatóan minden tartályhajóra félév múlva érvényes lesz a korlátozás.

Orbán Viktor a FACEbook-oldalára feltöltött videóban úgy reagált, hogy sikerült megvédeni a rezsicsökkentést azáltal, hogy a vezetékes olajszállítmányoknál mentességről egyeztek meg az uniós embargónál. 

„Egy olyan megállapodást sikerült tető aláhozni, amely kimondja, hogy azok az országok, amelyek csövön keresztül kapják az olajat, a régi feltételek mellett vásárolhatnak” – mondta el a miniszterelnök. Arról egyelőre nem nyilatkozott, hogy az ideiglenes mentességre vonatkozó feltételek hogy szólnak majd Magyarország esetében.

Mark Rutte holland miniszterelnök a brüsszeli tárgyalásokról távozva azt mondta, hogy meglepte az események fordulata – számolt be a Reuters.

„Az este elején egyáltalán nem voltam bizakodó, de 11 óra körül már meg is voltunk” – mondta, hozzátéve, hogy a még megoldatlan technikai részleteket remélhetőleg egyetlen tagállam sem blokkolja majd.

A csúcstalálkozó politikai támogatást is hozott egy 9 milliárd euró értékű uniós hitelcsomaghoz, amelyhez a kamatok egy részének fedezésére szolgáló kis összegű támogatás is társul, hogy Ukrajna körülbelül két hónapig fenn tudja tartani a kormányát és ki tudja fizetni a béreket.

Az embargó volt a legnehezebb szülés, de jön más is

A hatodik szankciós csomagba a hétfői megállapodás értelmében további elemek is kerülnek. További három orosz bankot, köztük a legnagyobb orosz hitelezőt, a Sberbankot is kivágták a SWIFT nemzetközi fizetési rendszerből.

Újabb neveket vettek fel a vagyonbefagyasztási és beutazási tilalommal sújtott személyek listájára. Köztük több tucatnyi orosz katonai vezetőt szankcionálnak, köztük azokat, akiket felelősnek tartanak a bucsai mészárlásért és háborús bűnökért. De olyanok ellen is fellépnek, akik az orosz fegyveres erőknek felszerelést, ellátmányt és szolgáltatásokat nyújtó vállalatokat irányítanak.

Betiltották az EU-s cégeknek, hogy orosz vállalatoknak tanácsadási szolgáltatást nyújtsanak, valamint számos vegyi anyag kivitele és behozatala is tilos lesz az Oroszországgal folytatott kereskedelemben.

Magyarország, ha az olajembargónál nem is, de más szankcióknál vétózott: a kitiltott személyek listájára a Putyinnal szövetséges ortodox vallási vezetőt, Kirill pátriárkát nem engedte felvenni az Orbán-kormány. De a listára került Alina Kabajeva volt olimpiai tornász, aki Putyin állítólagos szeretője.

https://www.napi.hu/nemzetkozi-gazdasag/olajembargo-europai-unio-orban-viktor-charles-michel-mol-vlagyimir-putyin.753373.html

#olajembargó #eu #orbán_viktor #oroszország #németország #charles_michel #vlagyimir_putyin #energia

Részvény: