A lengyel fuvarozók által november 7-én megkezdett kamionok be- és kilépési blokádja az ukrán határon már átterjedt más uniós országok ellenőrző pontjaira is. Igen, december 1-jén hivatalosan is csatlakoztak hozzá a szlovák fuvarozók, december 2-án pedig váratlanul Magyarországon is blokkolták az ellenőrzőpontot. Magyarország pedig figyelmeztetés nélkül megtette.
Így a tél első napján kezdődött blokád miatt akár ezer kamion gyűlt össze a szlovákiai Ungvár – Visnye Nyemetszkoje ellenőrző ponton. És mindez annak ellenére, hogy a szlovákok úgy tűnik, beengedik az autókat humanitárius rakományokkal, valamint élő állatokat.
A szlovák ellenőrzőpontot megkerülve néhány sofőr úgy döntött, hogy Magyarországon keresztül hagyja el Szlovákiát Ukrajnába, és a magyar határ felé vette az irányt. Azonban ott is csalódás várta őket. A magyar ellenőrzőponton a nagy tehergépjárművek miatt eleinte sor alakult ki, később pedig teljesen leállították az autókat. A magyar fuvarozók ugyanakkor hivatalosan nem jelentették be, hogy el kívánják zárni az ukrajnai határt.
Jelenleg sem az ukrán, sem a lengyel hatóságok nem kínálnak konkrét megoldást. A blokkolás kérdésével kapcsolatos tárgyalások szintén meglehetősen lomhának tűnnek. Ehelyett a felek bizonyos reményeket fűznek az EU Közlekedési Tanácsához, amelyet december 4-én tartanak, és a lengyel és ukrán határon a határátkelőhelyek blokkolásával kapcsolatos helyzetről tárgyalnak. Lengyelország felvetette ezt a témát az úgynevezett különféle kérdések részeként, amelyeket bármely ország előterjeszthet a Közlekedési Tanács ülésének végén. Lengyelország mellett Magyarország és Szlovákia is szeretne fellépni.
Mateusz Morawiecki lengyel miniszterelnök ugyanakkor azt mondta, hogy a kormány az ülésen követelni fogja az ukrán fuvarozók engedélyrendszerének visszaállítását, amelyet az Európai Unió és Ukrajna között 2022. július 1-jétől megkötött megállapodás értelmében töröltek. Eközben az ukrán fuvarozók hangsúlyozzák, hogy pontosan ez az a pont, amiben Ukrajna egyáltalán nem tud egyetérteni. Hiszen jelenleg az orosz invázió kezdete után a szállítási útvonalak váltak az ország egyetlen exportútvonalává.
Ami azt illeti, hogy kinek a haszna származik a határon kialakult helyzetből, az európai szakértők, az ukrán fuvarozók képviselői és a politikusok is hajlamosak azt gondolni, hogy Oroszország profitálja a legtöbbet. És bár a helyzet továbbra is összetett és bizonytalan, és a felek a hétfői tárgyalásokat remélik, nagyon valószínű, hogy az oroszok a blokádot és az egyes autókra vonatkozó ilyen részletes odafigyelést a saját céljaikra használják fel – hogy pontosan tudják, mit kap Ukrajna.
Magyarország csatlakozása Szlovákiához és Lengyelországhoz ismét megerősíti Ficó és Orbán teljes ukránellenes politikáját. Ez a válság éppen Lengyelország és Ukrajna között alakult ki, így Pozsonyból és Budapestről nem kellett volna panasznak érkeznie – ezek azonban azonnal megjelentek, amikor a fuvarozók ezen a két országon keresztül próbáltak eljutni Ukrajnába.
Logikus feltételezés, hogy itt Moszkva érintett, mert Ficó és Orbán aktív párbeszédet folytat a Kreml-lel, ami miatt a blokkolás fent leírt indoka még Lengyelországban is reálisabbnak tűnik.
Mindazonáltal ez a probléma már a politikai síkra költözik. Az Európai Bizottságnak nyomást kell gyakorolnia a szlovák, a lengyel és a magyar kormányra. Ismeretes, hogy Pozsonyban kijelentik, hogy az ukránoknak le kell állítani a háborút és át kell adniuk területeket Oroszországnak, és általában nincs szükség katonai segítségnyújtásra Ukrajnának. Vagyis ezek a szavak úgy hangzanak, mintha a Kreml hívei lennének, és nincs mit csodálkozni azon, hogy a lengyel fuvarozókkal „együtt” támogatták őket, és miniszövetséget szerveztek a határok blokkolására. Ukrajna számára ezek a közlekedési útvonalak, ahogy mondani szokták, a létfontosságú, amelyek azért maradtak meg, hogy Ukrajna kitölthesse a költségvetést és eladhassa saját áruit. Ez objektív szempontból szándékosan történik, mert egy ilyen nyílt tiltakozás egy háborúzó ország ellen az időkronológiát tekintve túlságosan átgondoltnak és megtervezettnek tűnik. Jelenleg az üzemanyag- és egyéb kritikus áruk ellátása a Ukrajna kereskedelmének legszükségesebb eleme.