Az orosz hadiipar jelentős bővítésbe kezdett, különös tekintettel a szilárd hajtóanyagú rakétahajtóművek gyártására. Műholdfelvételek tanúsága szerint öt telephelyen folynak fejlesztések, ami az elmúlt három évtized legnagyobb ilyen jellegű beruházása. A bővítés célja feltehetően az Ukrajnában bevetett rakétaarzenál feltöltése és fejlesztése, valamint hosszabb távon a NATO-tagállamok elleni fenyegetés fokozása lehet – közölte egy sor titkos információra hivatkozva az International Institute for Strategic Studies (IISS).
Az amerikai tisztviselők által „a szovjet korszak óta a legambiciózusabb katonai gyártásbővítésnek” nevezett program keretében több helyszínen zajlanak építési munkálatok. Ezek magukban foglalják a szovjet időkből származó, használaton kívüli létesítmények felújítását és a teljesen új infrastruktúra kiépítését is. A program súlyát kiemeli, hogy az elmúlt 30 évben alig volt nyoma hasonló bővítésnek vagy felújításnak az országban.
A szilárd hajtóanyagú rakétarendszerek kulcsszerepet játszanak Oroszország stratégiai arzenáljában és taktikai fegyvereiben egyaránt. Az Ukrajna elleni háborúban széles körben alkalmaztak rövid hatótávolságú ballisztikus rakétákat (SRBM) és többszörös rakétaindító rendszereket (MRL) ukrán katonai célpontok és kritikus infrastruktúra ellen. Az orosz légvédelem gerincét adó föld-levegő rakétarendszerek, mint az SZ-300P és az SZ-400, szintén szilárd hajtóanyagú motorokra épülnek. Ezeken felül az interkontinentális ballisztikus rakéták (ICBM) és a tengeralattjáróról indítható ballisztikus rakéták nagy része is ilyen hajtóműveket használ.
A szilárd hajtóanyagú kompozit hajtóművek gyártása összetett folyamat, amely speciális létesítményeket igényel.
Ez potenciális szűk keresztmetszetet jelent a gyártási kapacitásban. Míg Oroszország nyíltan beszél rakétatervező irodáiról és rendszerintegrátorairól, a motorgyártásban részt vevő vevő cégekről kevesebb információt oszt meg. A bővítések pontos célja viszont nem ismert a jelentés szerint, ami megnehezíti, hogy egy adott bővítést konkrét rakétaprogramhoz lehessen kötni. Kérdések merülnek fel a szilárd hajtóanyaggyártáshoz szükséges kulcsfontosságú vegyszerek, például az ammónium-perklorát előállításával kapcsolatban is. Orosz sajtójelentések szerint jelenleg egyetlen gyártó, a novoszibirszki „Anozit” állami vállalat felelős ennek a kritikus oxidálószernek az előállításáért.
Oroszország Iránból és Észak-Koreából importált ballisztikus rakétái arra utalnak, hogy SRBM-gyártása nem elegendő az ukrajnai háborúban támasztott igényeinek kielégítésére – állapítják meg szakértők. A szilárd hajtóanyag-gyártási képességek bővítése lehetővé tenné Oroszország számára, hogy feltöltse és fejlessze az Ukrajnában bevetett kulcsfontosságú rendszerek meglévő arzenálját.