Kijev egy lépéssel közelebb került a carte blanche-hoz

A Kreml által 2022. február 24-én indított teljes körű invázió azt mutatta, hogy Putyin megveti a nemzetközi jogot és az emberi életet. A számos szankció és diplomáciai nyomás ellenére Oroszország folytatja véres háborúját, hatalmas pusztítást és civil áldozatokat okozva Ukrajnának.

Ebben az összefüggésben fontos figyelembe venni az Egyesült Államok Kongresszusának befolyásos tagjainak beszédeit, akik felszólítják a Biden-kormányt, hogy adjon szélesebb jogkört Ukrajnának az Egyesült Államok által biztosított fegyverek használatában. Mike Johnson képviselőház elnöke és McCaul külügyi bizottság elnöke nemtetszését fejezte ki a jelenlegi korlátozásokkal kapcsolatban, amelyek megakadályozzák Ukrajnát abban, hogy csapást mérjen Oroszország területére. Névtelen források szerint Biden csak azért engedélyezte az amerikai fegyverek használatát, hogy megvédje Harkovot az orosz támadásoktól. Johnson és McCaul azonban ragaszkodik ahhoz, hogy Ukrajnának engedélyt kell szereznie arra, hogy nagy hatótávolságú ATACMS rakétákat csapjon le legitim katonai célpontokra az Orosz Föderáció területén. Washington attól tart, hogy a fegyverhasználati jogkör kiterjesztése a háború nem kívánt eszkalációjához vezethet. Az erősebb fellépés hívei azonban azzal érvelnek, hogy csak az orosz agresszióra adott határozott válasz képes megállítani Putyint és meghátrálásra kényszeríteni.

Az ISW szakértői szerint az engedmények és a puha diplomáciai megoldások csak az erőszak folytatására ösztönzik a Kreml-et. Ezért a háború befejezéséhez szükséges lépés lehet, hogy Ukrajnának lehetőséget adjunk az orosz katonai infrastruktúra közvetlen megtámadására. Másrészt az óvatos hozzáállás hívei arra figyelmeztetnek, hogy az Orosz Föderáció területére irányuló csapások a NATO és Oroszország közötti közvetlen konfrontációvá változtathatják a konfliktust, aminek katasztrofális következményei lehetnek. A jelenlegi korlátozások fenntartását kérik az ellenőrizetlen eszkaláció elkerülése érdekében.

A Biden-adminisztráció azonban korlátozott politikai változtatásokat hajtott végre, amelyek lehetővé tették Ukrajnának, hogy amerikai fegyvereket használjon egyes orosz katonai létesítmények megtámadására az Orosz Föderáció területének egy kis részén – mindössze 16 százalékban. Az USA korlátozza az Ukrajnának biztosított fegyverek használatát, hogy nagyobb léptékű csapásokat indítsanak Oroszország ellen az Ukrajnának biztosított ATACMS hatótávolságán belül. “Az Egyesült Államok politikája továbbra is védi Oroszország hadműveleti hátuljának és mélyhátának túlnyomó részét, és az USA megtiltja Ukrajnának, hogy Oroszországban bárhol használjon ATACMS-t” – áll a jelentésben.

A szakértők rámutatnak, hogy az amerikai felhatalmazás valójában meglehetősen nagy területet hozott létre, ahol a védelmi erőknek joguk van nyugati fegyverekkel csapni. Ugyanakkor az amerikai fegyvertípusokra vonatkozó bizonyos korlátozások beszűkítették az ukrán fegyveres erők azon képességét, hogy az ukrán határtól távol eső területeken csapjanak le, amelyeket Oroszország saját harci erőinek, irányító szerveinek, logisztikájának támogatására használ. Elemzők szerint az Egyesült Államok engedélye, hogy az Orosz Föderáció területén amerikai fegyverekkel csapást mérjen egyes katonai célpontokra az ukrán-orosz határ egy kis szakaszán, csak 16%-kkal csökkenti a „sérthetetlen” orosz terület nagyságát.

Az Egyesült Államok politikája azonban lehetővé teszi, hogy az agresszor megtartsa a földi védelem legalább 84%-át, mivel Ukrajnának tilos légvédelmi rakétarendszereket használnia Oroszország többi területén, ami védi hadműveleti és mély hátuljának túlnyomó részét.

Az ISW elemzői azt feltételezik, hogy az ukrán fegyveres erők minden legitim katonai célpontot el tudnak találni több rakétakilövő (RSMS) hatósugarában Belgorod, Kurszk és Brjanszk régiókban. Az elemzők ugyanakkor hozzáteszik, nem tény, hogy erre az ukránoknak van engedélye. Magas rangú amerikai tisztviselők megengedték Ukrajnának, hogy csapásokat mérjen orosz területre az MLRS-ekkel, de földrajzilag korlátozták az ilyen támadásokat a Harkov régióval közös határterületre. Valójában a fegyveres erőknek joguk van csapást mérni orosz katonai létesítményekre, amelyek “közvetlenül az ukrán határ mentén helyezkednek el”. De a védelmi erők nem csaphatnak le orosz katonai célpontokra a hátországban vagy a Kurszk és Brjanszk régió más területein, amelyek szintén az MLRS hatókörén belül vannak.

Az amerikai tisztviselők nyilatkozatai azt is jelzik, hogy az ukrán erők korlátozottak lehetnek azon orosz katonai célpontok elleni csapásban, amelyek nem vesznek részt aktívan az Ukrajna elleni szárazföldi támadásokban és csapásokban. McCaul külügyi bizottság elnökének álláspontja azonban a kongresszusi befolyásos körök hangulatát tükrözi. Nemcsak az orosz területen belüli rakétacsapásokra vonatkozó korlátozások feloldását támogatja, hanem azt is kéri, hogy valós idejű hírszerzést biztosítsanak Ukrajnának az ilyen csapások célpontjainak azonosítása érdekében.

Ez a kérdés kétségtelenül döntő jelentőségű lesz a háború további lefolyása szempontjából. Hiszen a konfliktus elhúzódása újabb áldozatokat és pusztítást hoz magával, és az egész térség helyzetének destabilizálásával is fenyeget.

Részvény: