A német energiaügyi minisztérium egy Donald Trump amerikai elnök november 6-i választási győzelmének napján született levélben megtiltotta az állami tulajdonban lévő német kikötőknek, hogy orosz cseppfolyós földgázszállító hajókat fogadjanak, így a november 10-re tervezett egyik orosz hajó kikötése is ellehetetlenült – írja a Financial Times, amely betekintést nyert a levélbe.
A tárca azután adta ki az utasítást, hogy a kikötő jelezte felé a tervezett szállítmány beérkezését, a levél pedig a német közérdekre hivatkozik, amely miatt vissza kell utasítani az LNG-szállítmányokat Oroszországból további értesítésig.
A dokumentum emlékeztet rá, hogy Németország nem vett közvetlenül orosz LNG-t az orosz-ukrán háború 2022-es kitörése óta és a minisztériumi levél „biztosítja, hogy ez így is maradjon”. Amint a lap megjegyzi: Spanyolország, Belgium és Franciaország is érdemi orosz LNG-t vásárol, és Franciaország éppen 2022 októberétől kezdett gázt exportálni Németországba, azaz könnyen lehet, hogy az orosz LNG igenis eljut a német gázrendszerbe, csak kerülőúton.
A Kpler nyersanyagpiaci elemző cég adatai szerint az Európai Unió LNG-importjának mintegy 20%-a származik Oroszországból, azaz érdemi részt tesz ez ki, maga az LNG-alapú import pedig a teljes uniós gázimportnak mintegy a harmadát teszi ki. Amint pénteki elemzésünkben rámutattunk, ez a számok nyelvén azt jelenti, hogy Oroszországból havi 1-2 milliárd köbméter közötti az LNG-alapú import, és éppen a pénteki informális EU-csúcs után jelezte Ursula von der Leyen, hogy az EU amerikai LNG-re cserélheti az oroszt.
A német minisztérium felől kiment utasítás is ezt a célt készítheti elő egy éppen elindult szállítás blokkolásával. A nagyobb cél pedig feltehetően az lehet, hogy a Trump-adminisztráció Európával szembeni vámemelési terveit fel lehessen puhítani, vagy esetleg ki lehessen kerülni.
Október végén egy másik fontos levél is megszületett, hiszen amint megírtuk: az Egyesült Államok hatóságai küldtek levelet Európába, hogy igazítsák hozzá az uniós döntéshozók az európai metánkibocsátási szabályrendszert az amerikaihoz, és ezzel el lehessen érni az amerikai LNG-hajók gond nélküli fogadását hosszú távon is Európában.