Egy vasúti átjárós baleset több kárt okoz, mint gondolnánk

A MÁV hálózatán a vasúti átjárós balesetek száma 2024-ben jelentősen megemelkedett. A vasúttársaság a balesetek számának visszaszorítása érdekében edukációs filmekkel, a vonatokon és vágányvégi kijelzőkön figyelemfelkeltő üzenetekkel, a Pest vármegyei vasúti átjárókban pedig vészhelyzet esetén hasznos figyelmeztető táblák kihelyezésével erősíti vasútbiztonsági kampányát.

Az ILCAD Nemzetközi útátjáró biztonságtudatossági napon 52 helyszínen, mintegy 60 rendőr és 40 vasútbiztonsági szakember közösen tervezett útátjáró-ellenőrzéseket tart nagyobb forgalmú, nagyobb kockázatú vasúti átjárókban. A MÁV az eddigiek mellett újabb elemekkel bővíti intenzív vasútbiztonsági kampányát a vasúti átjárókban történt balesetek számának csökkentése érdekében.

vasúti járművek féktávolsága többszáz méter, a vonatok hirtelen megállítása esélytelen. Számtalan baleset egyértelmű oka a „még átérek” látásmód, amikor a síneken átkelő gyalogos vagy autós rosszul méri fel a közeledő vonat sebességét és a vonat fékútját.

A baleseti statisztika szerint a legtöbb vasúti átjárós baleset Pest vármegyében történik.

A vasúttársaság az év második felében figyelmeztető táblák kihelyezését kezdi meg a vármegyében a MÁV és a HÉV vasúti átjáróiban, összesen 280 helyszínen. 

A MÁV az idei évtől a motorvonatok utasterében elhelyezett fedélzeti monitorokon és vágányvégi kijelzőkön tematizált balesetmegelőzési felhívásokat tesz közzé, továbbá folytatja a 2022 áprilisában „Érj haza biztonságban” címmel elindított vasútbiztonsági kampány aktivitásait. 

Egy baleset több kárt okoz, mint gondolnánk 

A vasút a legbiztonságosabb közlekedési mód, és fontos kiemelni, hogy az elmúlt 16 évben nem történt a vasút hibájából halálos kimenetelű baleset, azokat minden esetben a figyelmetlenség vagy a KRESZ-szabályok megszegése okozta. 

Az útátjárós események következtében a vasúttársaság 2021-ben egymilliárd forintot meghaladó-, 2022-ben megközelítőleg félmilliárd forintos kárral, 2023-ban hozzávetőlegesen 150 millió forintos kárral kénytelen számolni, míg idén májusig a kárérték meghaladja a 123 millió forintot.

A vasúti átjárós balesetek és a gázolások sok esetben több órás késéseket generálnak, amely akár sok ezer utas aznapi közlekedtetését nehezíti meg jelentősen. Minden baleset traumatikus élmény a balesetet elszenvedő egyénnek valamint a mozdonyvezetőnek és a szemtanúknak. 

MÁV Zrt. közleménye szerint fontos kiemelni, hogy a balesetmegelőzés szempontjából óriási jelentősége van annak a szintén hosszú évek óta tartó együttműködésnek, amelyet a rendőrséggel folytat a MÁV az edukáció és a balesetek számának visszaszorítása érdekében.

A MÁV az alábbi KRESZ-szabályok betartását kéri a balesetek elkerülése érdekében:

  • A vasúti átjárót csak fokozott óvatossággal szabad megközelíteni.
  • A jelzőlámpával illetve csapórúddal felszerelt vasúti átjárókon akkor szabad fokozott figyelemmel áthajtani, ha mindkét sorompó nyitva van, a fényjelző berendezés nem ad tilos jelzést, illetve a fénysorompó vagy a félsorompóval kiegészített fénysorompó villogó fehér jelzést ad.
  • A vasúti átjárón folyamatosan, azaz megállás nélkül, legalább 5 km/órás átlagsebességgel szabad áthaladni.
  • Vasúti átjáróban és közvetlenül a vasúti átjáró előtt tilos előzni.
  • A vasúti átjáróba csak akkor hajtsunk be járművünkkel, ha abból a kihaladás is biztonságosan megvalósítható (kocsisor mögé ne zárkózzunk fel az átjáróban)!

Ha a vasúti átjárót biztosító berendezés nem működik – nem látható a fényjelzőn a villogó fehér fény –, minden esetben meg kell állnunk az átjáró előtt. Fénysorompónál az jelzi az üzemzavart, ha egyik fény sem világít. 

Forrás:https://www.economx.hu/belfold/mav-vasuti-atjaro-baleset-megelozes.790946.html

Részvény: