Égetően fontos segítség érkezett Amerikának az egyik legfontosabb hadiipari szektorban, de van ezzel egy kis gond

A dél-koreai HD Hyundai Heavy Industries (HD HHI) bejelentette, hogy képes lenne évente akár öt Aegis rombolót is építeni az amerikai haditengerészet számára, amennyiben a két ország között hivatalos együttműködés jönne létre. A vállalat szerint ezek a hadihajók méretben és teljesítményben egyenértékűek az amerikai haditengerészet Arleigh Burke-osztályú rombolóival- számolt be az Army Recognition.

A Chosun március 18-i beszámolója szerint a HD Hyundai Heavy Industries ulsani központjában átadási ünnepséget tartottak a Jeongjo the Great nevű hadihajó számára, amely Korea következő generációs Aegis rombolóinak vezető egysége. Az eseményen a vállalat közölte, hogy kapacitása lehetővé tenné akár évi öt Aegis romboló építését az amerikai haditengerészet számára, és ezt a kapacitást a kereslet függvényében tovább is bővíthetné. A bejelentés időzítése nem véletlen, hiszen

az Egyesült Államok hazai hajógyártási szektora strukturális korlátokkal küzd: a hajógyárak száma a korábbi több mint 400-ról kevesebb mint 30-ra csökkent.

A dél-koreai vállalat ezzel lényegében igyekszik lehetséges stratégiai partnerként pozicionálni magát az amerikai haditengerészeti hajógyártásban. Ez azért kulcsfontosságú, mivel Washington éppen arra törekszik, hogy felpörgesse a hadihajók előállítását válaszul Kína gyors növekedésére.

A HD HHI jelenleg az egyetlen dél-koreai gyártó, amely képes mind megtervezni, mind megépíteni Aegis rombolókat. A dél-koreai haditengerészet hat ilyen hajójából ötöt ők építettek, emellett ez az egyetlen hazai hajógyár, amely rendelkezik dedikált harci rendszer integrációs csapattal, amely képes beépíteni és tesztelni az Aegis harci rendszert, a modern hadihajók egyik legösszetettebb és legkritikusabb komponensét. A cég önbizalma abból is fakad, hogy ulszani létesítményében jelenleg 12 felszíni hajó egyidejű építése zajlik, köztük a Fülöp-szigeteki haditengerészet számára készülő járőrhajók és korvetteket építenek.

Az amerikai haditengerészeti hajógyártási piac megnyitása – amelyet hosszú ideje védenek nemzetbiztonsági törvények és a Jones-törvény – jelentős lehetőségeket teremthet a külföldi hajógyárak számára. A koreai KOTRA kereskedelemfejlesztési ügynökség jelentése szerint az amerikai haditengerészet a következő három évtizedben 364 hajót kíván beszerezni, ami évi 12 hajó építését igényli. A bővítés fő indoka, hogy lépést tartson vagy meghaladja a Kínai Népi Felszabadító Hadsereg Haditengerészetét (PLAN), amely mind méretében, mind technológiai kifinomultságában gyorsan növekszik.

A vállalat az amerikai védelmi piacon való szélesebb körű részvételt is fontolgatja a haditengerészet karbantartási, javítási és felújítási erőfeszítéseiben való részvétel révén.

Ennek fényében a HD HHI bővítette erőfeszítéseit az amerikai védelmi piacra való betörésre. 2025 februárjában a kormány által vezetett kezdeményezés keretében partnerségre lépett a Hanwha Oceannel, hogy „hadihajó-export egységet” hozzanak létre, amelyben a HD HHI a felszíni hajókra, a Hanwha Ocean pedig a tengeralattjárókra összpontosít.

A HD HHI ambíciói azonban jogi és politikai akadályokba ütközhetnek az Egyesült Államokban. A 10 U.S.C. § 8679 szerint a Védelmi Minisztérium nem ítélhet oda szerződéseket hadihajók vagy azok törzsének vagy felépítményének fő komponenseinek külföldi hajógyárakban történő építésére, kivéve elnöki mentesség esetén nemzetbiztonsági érdekekből. Emellett az 1920-as Merchant Marine Act, más néven Jones-törvény előírja, hogy az

amerikai kikötők között közlekedő hajókat az Egyesült Államokban kell építeni, ami tovább korlátozza a külföldi hajógyártók szerepét az amerikai haditengerészeti építkezésekben.

Részvény:
,
Megtekintések száma : 47