Az orosz gázexport jelentős növekedést mutat Európa felé az idei évben, annak ellenére, hogy az Európai Unió igyekszik csökkenteni függőségét az orosz energiahordozóktól – dicsekedett Alekszandr Novak orosz miniszterelnök-helyettes. A szállítások volumene 18-20 százalékkal haladja meg a tavalyi szintet, mind a vezetékes gáz, mind a cseppfolyósított földgáz (LNG) tekintetében. Azt elfelejtette hozzátenni, hogy tavaly rendkívül alacsony volt a bázis – írja a Reuters.
Alekszandr Novak orosz miniszterelnök-helyettes az Interfax hírügynökségnek nyilatkozva elmondta, hogy január és november között mind a vezetékes gáz, mind az LNG szállítása meghaladta az 50 milliárd köbmétert. „Minden nyilatkozat és szankciós nyomás ellenére, mivel a gáz egy rendkívül ökológiai termék, kereslet van rá. Az orosz gáz pedig a legköltséghatékonyabb, mind a logisztika, mind az ár tekintetében” – hangsúlyozta Novak.
A növekedés mértékének értékelésekor fontos figyelembe venni, hogy 2023-ban rendkívül alacsony volt a bázis. Tavaly az Európába irányuló orosz vezetékes gázszállítások 55,6%-kal, 28,3 milliárd köbméterre zuhantak az ukrajnai konfliktus miatt kiéleződött orosz-nyugati viszony következtében.
A Reuters számításai szerint az idei szállítások várhatóan 32 milliárd köbméter körüli szintre emelkednek. Ez azonban még mindig jelentősen elmarad a korábbi évek volumenétől.
Az Európába irányuló orosz vezetékes gázexport komoly kihívásokkal néz szembe. Az Ukrajna és Oroszország közötti ötéves gáztranzit-megállapodás az év végén lejár, és Ukrajna jelezte, hogy nem kívánja megújítani azt. Jelenleg az Európába irányuló orosz gáz mintegy fele ezen az útvonalon áramlik, a fennmaradó részt a Fekete-tenger medrében húzódó TurkStream gázvezetéken keresztül szállítják.
Miközben a vezetékes gázszállítás jövője bizonytalan, az orosz LNG-export folyamatosan növekszik. Az Európai Unió egyelőre nem tervezi az orosz cseppfolyósított földgáz vásárlásának leállítását, de célul tűzte ki, hogy 2027-ig fokozatosan leszokjon az orosz gázról. Ennek érdekében növeli a Norvégiából, az Egyesült Államokból és Katarból érkező import mennyiségét.