A Szövetségi Tanács jóváhagyta Magyarországnak az atomerőmű építésére nyújtott hitelt

A Szövetségi Tanács a plenáris ülésén ratifikálta a Magyarországgal kötött, a Paks-2 atomerőmű építését finanszírozó állami hitel nyújtásáról szóló megállapodás módosításáról szóló jegyzőkönyvet. A módosítások értelmében a magyar félnek 10 milliárd eurós hitelt biztosítanak az atomerőmű két blokkjának megépítésére 2030-ig. Az eredetileg kötött megállapodás szerint a hitel 2014 – 2025 közötti időszakra volt megadva. Magyarország 2021. május 14-ig 320,4 millió euró értékben használta fel a hitelt. A szerződés alapján fennálló aktuális adóság nem létezik a hitel felhasznált részének adós általi előtörlesztése miatt.

Magyarország történetének egyik legnagyobb beruházásáról van szó. Az oroszok két blokkot építenek, amire 10 milliárd eurós kölcsönt is adnak. A paksi atomerőmű bővítése évtizedekre megszabja, hogy miből nyer áramot, mivel fűt és mivel világít Magyarország. A paksi atomerőmű a magyar elektromosáram-termelés 40 százalékát adja. Putyin szerint az újabb blokkok megépítésével nő Magyarország energetikai függetlensége is. Ám több energiaiparral foglalkozó szakértő véleménye szerint viszont a teljes üzemeltetés esetében egyszerűen túl sok lesz az áram, amikor egypár évig párhuzamosan működni fog a régi és az új paksi blokk. A válság és a megújuló energiatermelés terjedése miatt szerte Európában az áramárak nem stabilok, és kérdés, hogy hol lehet majd jó áron eladni a fölösleget. Az is tény, hogy a paksi erőmű közvetlenül nem növeli az ország szén-dioxid-kibocsátását, emiatt környezetbarátabb megoldásnak tűnik, mint az elavuló szén- vagy gázerőművek működtetése.

Ahogy már említettük, az eredeti megállapodásnak megfelelően az orosz pénz a projekt 80 százalékát kell, hogy megfedezze, a maradék húsz százalékot a magyar államnak kell előteremtenie, de erre ráér a tízéves építési idő utolsó éveiben. Ezzel egybecseng, hogy az orosz források tízmilliárdos hitelkeretet említettek az aláírás után. Most pedig módosítottak a megállapodásban és Magyarország további halasztási időt kapott.

Miért jó a Paks-2?

A megállapodás majdnem 2100-ig megszabja, hogy miből nyernek áramot a magyarok. A kormány számításai szerint elképzelhetetlen, hogy ne térüljön meg a paksi bővítés. Olcsó áram olcsó orosz hitelből, a fűtőanyagot a Roszatom szállítja, a hulladékot is ő viszi el, Brüsszelnek pedig semmi kifogása a versenytárgyalás elmaradása ellen. Tehát a Paks-2 előnyei között az alábbiakat érdemes megemlíteni: környezetbarátság, azaz nem fokozza az üvegházhatást, viszonylag nem nagy a területigénye, az atomerőműnek köszönhetően rendelkezésre kerül a közlekedés módosítására szükséges energia, az alaperőművek működéséhez szükséges áramigény is biztosításra kerül. Ezenkívül a Roszatom azt is megirérte, hogy a lehető legtökéletesebb és legbiztonságosabb technológiákat alkalmazza.

De a buktatókról sem felejthetünk. Többek között  a paksi egyes blokk meghosszabbított üzemideje 2032-ben jár le, a négyesé 2037-ben. A Roszatom körülbelül 5,5-6 év alatt épít fel egy hasonló kapacitású erőművet. A magyar engedélyeztetési eljárások idejét is beszámítva nyolc-tíz év alatt felépülhet Paks-2, tehát 2022-ig biztosan ráérne elindítani a beruházást, a tervek szerint azonban a két új blokk már 2023-ban működésbe léphet. Tovább az is érdekes, hogy nincsenek nyilvánosan elérhető megvalósíthatósági tanulmányok arról, hogy pontosan miért kerül ennyibe a bővítés. Egyes szakértők szerint sokkal olcsóbban is el ehetne járni. Amikor a Paks-2 projektcég elindult, arról volt szó, hogy nemzetközi pályázatot írnak ki a beruházásra. Végül ez játékon kívül maradt és esély sem nyílt a beruházási költség leszorítására. Szakértők számlálása alapján olyan vélemény is felderült, hogy a beruházás veszteséges lesz, például az is elhangzott már, hogy a beruházás 109 milliárd forintos veszteséggel zárul a 2080-as években. Az energiafölöslegről sem kell elfelejteni, hiszen ha 8-10 éven át párhuzamosan működnek az új és a régi blokkok, a fölösleges energiával csak valamit tenni kellesz.

Mellesleg a Gazprom korábban azt is bejelentette, hogy a Török Áramlaton keresztül megkezdi a kék üzemanyag szállítását Horvátországba és Magyarországra.

Fürge Hír

Részvény: