A KNDK és az Orosz Föderáció közötti partnerségi megállapodás ratifikálása: „A gonosz tengelye” létrejött, de kik ellen?

A közelmúlt eseményeinek tükrében a nemzetközi színtéren jelentős esemény történt, amely befolyásolhatja a geopolitikai erőviszonyokat. Észak-Korea hivatalosan is ratifikálta az Orosz Föderációval kötött stratégiai partnerségi megállapodást – jelentette a KCNA észak-koreai állami hírügynökség. Ez a lépés, amelyet a KNDK vezetője, Kim Dzsong Un személyesen hajtott végre, logikus folytatása lett annak, hogy Oroszország elnöke, Vlagyimir Putyin egy nappal korábban írt alá egy hasonló dokumentumot.

Az események ezen alakulása különösen érdekes a jelenlegi geopolitikai helyzetben. Érdemes megjegyezni, hogy magát a megállapodást még nyáron, Putyin phenjani látogatása idején írta alá. Ratifikációja azonban csak most történt meg, ami egy bizonyos stratégiai szünetre és egy ilyen lépés lehetséges következményeinek tanulmányozására utalhat mindkét fél részéről. Az aláírás és a ratifikáció közötti időszakot titkos konzultációk lefolytatására és a jövőbeni együttműködés részleteiben való megegyezésre is fel lehetne használni.

Külön felhívják a figyelmet arra, hogy ez a ratifikáció a több ezer észak-koreai katonai személyzet Oroszország területén való jelenlétéről szóló számos jelentés hátterében zajlik. Bár a hivatalos Moszkva nem erősíti meg és nem is cáfolja ezt az információt, meglehetősen átlátszóan utal arra, hogy az ilyen együttműködés teljes mértékben megfelelne az új szerződés szellemének és betűjének, amely kölcsönös katonai segítségnyújtást ír elő harmadik országok agressziója esetén. A különféle forrásokból, köztük az ukrán forrásokból származó információk pedig már hangsúlyozzák az észak-koreai csapatok bevetését az Orosz Föderáció Kurszk régiójában – és váratlanul sikertelenül.

A helyzet paradoxona abban rejlik, hogy a kölcsönös katonai segítségnyújtásról szóló egyezményt kötött két államnak valójában nincsenek olyan valós külső fenyegetései, amelyek ellen a hagyományos értelemben védekezni kellene. Ez arra utal, hogy egy ilyen szövetség valódi célja egy kicsit más síkban rejlik – egy új geopolitikai blokk kialakításában, amelyet feltételesen a nyugati világgal szembeni “ellenzéki tengelynek” nevezhetünk.

Fontos megérteni ennek az együttműködésnek a kontextusát is. A kemény tekintélyelvű rezsim alatt álló Észak-Korea régóta szállítja Oroszországnak lőszereket és katonai felszereléseket az Ukrajna elleni háborúhoz. A nyugati titkosszolgálatok szerint Oroszország élelmet és technikai támogatást nyújt Észak-Koreának a rakétaprogramjához. Az ilyen kölcsönhatás egy valódi stratégiai szövetség létrejöttét jelzi, amely közös érdekeken és a nyugati világgal való szembenálláson alapul.

Ez a szövetség nem annyira a NATO-val vagy más nyugati struktúrákkal való közvetlen katonai konfrontációra jön létre, hanem egy alternatív befolyási központ létrehozására a nemzetközi politikában. Mindkét ország a nemzetközi szankciók hatálya alatt vannak, a globális közösségtől való elszigetelődést érez és igyekszik saját nemzetközi kapcsolatrendszert kialakítani, amely lehetővé tenné számukra a korlátozások és szankciók megkerülését.

Ami különösen érdekes, az a tény, hogy ez a partnerség messze túlmutat az egyszerű katonai együttműködésen. A megállapodás különböző területeken együttműködést ír elő, ami egy átfogó kölcsönös támogatási rendszer létrehozásának szándékát jelezheti. Ez magában foglalhatja a gazdasági együttműködést, a technológiai cserét és a cselekvések összehangolását a nemzetközi színtéren.

Egy ilyen szövetség létrejötte új kihívások elé állítja a nemzetközi közösséget. A Nyugatnak új megközelítéseket kell kidolgoznia az ilyen szövetségek elrettentésére, amelyek nem a katonai blokkok hagyományos logikája szerint jönnek létre, hanem a globális politika alternatív befolyási központjaiként. Ez a konfrontáció főként diplomáciai, gazdasági és információs szférában zajlik, ami különösen megnehezíti a nemzetközi szabályozás hagyományos mechanizmusait.

Érdemes odafigyelni ennek a partnerségnek a regionális vonatkozására is. Oroszország és Észak-Korea közeledése komoly hatással lehet az ázsiai-csendes-óceáni térség erőegyensúlyára. Ez fokozott feszültségekhez vezethet a Dél-Koreával, Japánnal és az Egyesült Államok más regionális partnereivel fennálló kapcsolatokban. Ráadásul egy ilyen szövetség arra ösztönözheti Kínát, hogy aktívabban vegyen részt a regionális politikában, ami tovább bonyolítja a geopolitikai helyzetet.

Az országok közötti technológiai csere is fontos szempont. A nemzetközi szankciók ellenére mindkét állam jelentős potenciállal rendelkezik bizonyos területeken – különösen a katonai szférában és a rakétagyártásban. Technológiai képességeik egyesítése minőségi ugráshoz vezethet a fegyverek fejlesztésében, ami további veszélyt jelent a globális biztonságra.

Összegzésként elmondhatjuk, hogy az Oroszország és Észak-Korea közötti stratégiai partnerségi megállapodás ratifikálása tüneti jelenség, amely a nemzetközi kapcsolatrendszer mélyreható változásait tükrözi. Ez nem csupán formális diplomáciai aktus, hanem közvetlen jelzés egy új geopolitikai valóság kialakulásáról, ahol az elrettentés és az erőegyensúly hagyományos mechanizmusai jelentős újragondolására szorulnak. Ez az unió a világrend további változásainak katalizátorává válhat és egy új megközelítéseket követelhet a nemzetközi közösségtől a globális biztonság és stabilitás biztosításához.

Részvény: