A Fidesz hiábavaló törekvése, hogy Magyarország politikai hegemónjának státuszában maradjon: igazi szenzációk az európai parlamenti választásokon az országban

A magyarok a június 10-én európai parlamenti és önkormányzati választás végeredményét várják, miközben az előzetes adatok a tekintélyelvű Orbán Viktor miniszterelnök és jobboldali Fidesz-pártja pozícióiban gyengülés jeleit mutatták.

Az első eredmények szerint a Fidesz és szövetségesei a szavazatok 44,2 százalékát szerezték meg az Európai Parlamentben, míg Magyar Péter újonnan alakult ellenzéki jobbközép TISZA pártja a második helyre került 30 százalékkal, ami jóval magasabb, mint az választás előtti közvélemény-kutatások jasolták. Orbán ugyanakkor már a szavazás után gratulált pártja győzelméhez.

„Ma legyőztük a régi ellenzéket, az új ellenzéket. És hiába bármilyen néven hívják következő ellenzéket, újra és újra le fogjuk győzni” – mondta Orbán az AP szerint.

A választási bizottság illetékesei rekordarányú részvételről számoltak be Magyarországon, a regisztrált választópolgárok több mint 57 százaléka 10 199 szavazóhelyiségben szavazott. A fideszesek hatalomra kerülése óta az egyik legnagyobb kihívással néznek szembe, a jogász, egykori Orbán-szövetséges Magyar Péter pedig egyre nagyobb teret hódít, miután idén Orbán-kormány népszerű kritikusává vált. A 43 éves Magyar Péter az urnák bezárása után azt mondta támogatóinak, hogy pártja erős eredménye „egy korszak végét jelentette. Ma Magyarországon elkezdődött a jövő.”

Magyar, az új Tisztelet és Szabadság (TISZA) párt alapítója a Facebookon azt írta, hogy a párt bízik abban, hogy “történelmi” eredményt ért el, még ha ezúttal nem is nyert. “Olyan történelmi személyiségeket fogunk látni, akik nagyon jó alapot adnak ahhoz, hogy a következő országgyűlési választásokon lépésről lépésre, tégláról téglára visszavegyük szülőföldünket” – mondta.

Orbán Fidesz-pártja nem kötődik egyetlen európai parlamenti frakcióhoz sem, de a kontinensen erősödő szélsőjobboldali hangulatnak köszönhetően a választáson reménykedett. Az előzetes előrejelzések szerint a szavazás után meredeken megnőtt a szélsőjobboldali törvényhozók száma az Európai Parlamentben. A Fidesz azonban az előrejelzések szerint 11 mandátumot kap, nem 13-at.

Mindazonáltal, ha a Fidesznek ellenzéke versenyképességének változásáról beszélünk, ugyanarról Magyarról, közvélemény támogatottsága érezhetően nő Magyarországon. Érezhető volt az is, ahogy szombaton Budapesten több tízezer támogatót mozgósított az európai parlamenti választások előtti legutóbbi erődemonstráción. Magyar, aki hónapok óta Magyarország legerősebb ellenzéki pártját építette fel, azt reméli, hogy a vasárnapi európai uniós választáson elért jó eredménnyel lendíti magát és mozgalmát, hogy legyőzze Orbánt a következő, 2026-ra tervezett országos választáson.

A szombati választás előtt a választókhoz intézett záróbeszédében azt mondta, véget vet Orbán félelemkeltésének, és egy olyan országért dolgozik, ahol “nincs bal- vagy jobboldal, csak magyarok vannak”.

Vagyis Magyarországot a despotikus Fidesszel szemben álló alternatív politikai erő mérsékelt újjáéledésével lehet üdvözölni, amely – mint a közelmúltban kiderült – a Google legnagyobb, Nyugat-ellenes narratívákat terjesztő hirdetőjévé vált az EU-ban. A fideszesek által népszerűsített főbb narratívák között szerepel Magyar Péter ellenzéki politikus és az állítólagos külföldi érdekeket szolgáló támogatói elleni propaganda, valamint az a dezinformáció, amely szerint állítólag európai “háborúpárti” politikusok akarják kirobbantani a harmadik világháborút. Ezt bizonyítja a Political Capital független elemzőközpont tanulmányának eredménye.

A kutatók megállapították, hogy Magyarországon a politikai reklámköltések aszimmetrikusak. Adataik szerint 14 ellenzéki párt és a hozzájuk tartozó médiumok 839 ezer eurót költöttek a Meta és a Google reklámozására, míg a kormánypárti tábor 4,3 millió eurót. Csak a Fidesz és politikusai költöttek 2 millió eurót, ami 2,6-szor több, mint a 14 ellenzéki párt együttvéve, amelyek 764 558 eurót költöttek. „A politikai online hirdetésekre fordított kiadások mértéke Magyarországon még európai mércével is felülmúlhatatlan. A Fidesz volt idén a Google legnagyobb hirdetője az EU-ban, a 10 legtöbbet hirdetett videóból hatért fizetett. A Metán a Fidesz a 12. helyet szerezte meg az EU-országok rangsorában az április 14-től május 13-ig terjedő időszak politikai reklámköltései adatai alapján” – jegyezte meg a Political Capital.

A tanulmány készítői azt is elmondták, hogy elsősorban Orbán pártja és megbízottjai hirdetik az ellenséges dezinformációs narratívákat Magyarországon. Így a február 4-től június 1-ig tartó időszak főbb narratívái Magyar Péter ellenzéki politikus ellen irányultak (az ilyen narratívák népszerűsítésének összköltségének 46%-a). Magyar a Tisztelet és Szabadság párt vezetője, amely aktívan kritizálja Orbán politikáját.

A reklámkiadások (a teljes összeg 34%-a) tekintetében a második helyen az Oroszország Ukrajna elleni háborújáról szóló narratíva népszerűsítése áll: „Az európai háborúpárti politikusok a harmadik világháborút akarják kirobbantani”. “Ennek a narratívának a jelentősége fokozatosan nőtt a választások közeledtével, és az utolsó hetekben felülmúlta és részben magába szívta az összes többi narratívát” – jegyezték meg a kutatók.

A harmadik legtöbbet hirdetett ellenséges narratíva, amely a teljes kiadások 9%-át teszi ki, az állítólagos külföldi érdekeket szolgáló kormányerők ellenfelei elleni propaganda.

Akárhány millió ellopott forintot és dollárt is önt azonban Orbán propagandába, évtizedekig mindent a kezében tartani degradációt jelent politikailag és társadalmilag. A hegemónia megszűnésének közeledése Magyarországon mostanra vált a leginkább kézzelfoghatóvá.

Részvény: